Voka: 'Knopen doorhakken in mobiliteitsdossiers'
"Wie op een halfuur van Brussel woont en elke dag naar de hoofdstad pendelt, verliest per jaar 101 uur in de file", fulmineert Voka. De organisatie hekelt verder dat "ook het verkeersbeleid in de file lijkt te staan".
De Vlaamse regering moet vooral doorzetten met de verbreding van de Brusselse Ring. "Die moet op een aantal plaatsen geoptimaliseerd worden door een scheiding van doorgaand en plaatselijk verkeer", zegt Voka. "Dan pas kunnen ten vroegste in 2016 de werken starten."
De Ring aanpakken zal evenwel niet volstaan voor Voka. "Brabantnet, de tramlijnen van De Lijn in en rond Brussel, moet goedgekeurd worden", vindt Voka. "Verder is er onder meer behoefte aan fietssnelwegen naar Brussel, dynamische verkeersborden, een systeem van intelligent rekeningrijden, overstapparkings op kruispunten van openbaar vervoer en een performant GEN",
De Vlaamse regering moet de komende weken in verschillende dossiers knopen doorhakken. De Ring, de Lijntrams en een nieuwe fiets-GEN komen op tafel te liggen. Op de voltooiing van het GEN van de NMBS is het nog wachten tot 2023.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.