Voka pleit voor aanpassing van de Ring

© brusselnieuws.be
29/08/2013
Werkgeversfederatie Voka Halle-Vilvoorde pleit voor de aanpassing van de Ring rond Brussel in combinatie met een masterplan voor de mobiliteit in de hele regio. Per filedag lijdt onze economie 1,74 miljoen euro schade. “Zowel de infrastructuur als ons gedrag moeten veranderen willen we de economische schade beperken.”

Die 'aanpassing' is volgens Voka geen synoniem van verbreding van de Ring. Toch vindt Voka "dat er parallelwegen worden aangelegd die het doorgaand verkeer scheiden van het lokale verkeer", verduidelijkt woordvoerder Cliff Van Craen aan brusselnieuws.be.

Volgens Voka volstaat een verbreding van de ring niet en moet er ook een duurzame combinatie komen van alle vervoersmodi. "Er is behoefte aan meer en beter openbaar vervoer, zoals onder meer trams naar de luchthaven en rond de Ring". Voka pleit voor een systeem van slim rekeningrijden voor iedereen alsook fietssnelwegen naar Brussel die de Ring veilig kruisen, dynamische verkeersborden, een scheiding van het doorgaand en lokaal verkeer, overstapparkings op kruispunten van openbaar vervoer en een performant GEN-netwerk, dat Brussel verbindt met het hinterland.

Voka zegt dat er ook een gedragsverandering nodig is. Dat kan door een wetswijziging, waarbij er meer alternatieven komen voor bedrijfswagens. "Door een mobiliteitsbudget ter beschikking te stellen waarbij werknemers verschillende vervoersmiddelen optimaal kunnen combineren om op hun werkplek te geraken, kan de mobiliteit van en naar bedrijvenzones drastisch verbeteren".

Voka Halle-Vilvoorde testte dit reeds uitvoerig, naar eigen zeggen met positief resultaat.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni