De gemiddelde snelheid van de bussen en trams van de MIVB is in 2013 opnieuw gedaald. De voorbije drie jaar is de commerciële snelheid met 3 procent achteruit gegaan. De bus is onder meer daarom ook minder in trek bij de reiziger.

Vorig jaar vervoerde de MIVB opnieuw meer reizigers. De vervoersmaatschappij telde 357,7 miljoen ritten, goed voor een groei van 1,7 procent. Dat is merkelijk minder dan de jaren voordien, toen er telkens een stijging van ongeveer 5 procent werd opgetekend.

Nochtans houdt het groeiritme van metro en tram aan. De groeivertraging is dan ook toe te schrijven aan de bus. Die verwelkomde voor het eerst sinds jaren minder reizigers. Het aantal ritten daalde van meer dan 94 miljoen tot net onder 89 miljoen.

MIVB: 'Geen zwart-witverhaal'
Bij de vervoersmaatschappij ziet men een verband met de commerciële snelheid van de voertuigen. Die is in 2013 gedaald tot 16,7 kilometer per uur voor bussen en 16,6 kilometer per uur voor trams. Dat bericht La Capitale en wordt bevestigd door de MIVB. In 2010 lag de commerciële snelheid nog boven de 17 kilometer per uur. In drie jaar tijd is het cijfer 3 procent achteruit gegaan.

"Waarschijnlijk kiezen meer reizigers voor de metro omdat die geen last heeft van het verkeer", zegt MIVB-woordvoerster An Van hamme aan brusselnieuws.be. "Maar het is geen zwart-witverhaal. De bus verliest ook reizigers omdat bijvoorbeeld lijn 42 is ingekort na de verlenging van tram 94. Bovendien wordt een rit die begint in de metro enkel geteld voor de metro, ook al stapt de reiziger daarna over op de bus."

Zwarte punten
De nieuwste cijfers tonen aan dat het openbaar vervoer (nog) niet profiteert van de lichte daling van het autoverkeer. "Er rijden wel minder auto's maar de files zijn niet verminderd omdat transitverkeer is geweerd uit woonwijken en rijstroken zijn gesneuveld", verklaart mobiliteitsdeskundige Michel Hubert van de Université Saint-Louis. "Op relatief makkelijke plaatsen zijn eigen beddingen gecreëerd voor het openbaar vervoer maar die lossen weinig op als de zwarte punten niet worden aangepakt. Ik denk aan de Buyllaan waar nu veel om te doen is. Als daar geen oplossing komt, zal de snelheid van bussen en trams er niet op verbeteren."

De verwachting is dat het totale reizigersaantal de komende jaren verder zal stijgen met de geplande uitbreidingen van het netwerk. "Eind 2017 zal de vervoerscapaciteit 22 procent hoger liggen dan vandaag en tegen 2022 zelfs 60 procent", zegt minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni