1 op 5 bussen rijdt trager dan 12 km/uur

JCO
© brusselnieuws.be
27/04/2013
De vijf traagste buslijnen van de MIVB halen tijdens de spits een gemiddelde snelheid van nog geen 12 kilometer per uur. Het gaat om lijnen 61, 54, 34, 71, en 38. Die drukke lijnen vertegenwoordigen ook 20 procent van het busgebruik in Brussel.

De blijkt uit antwoord van Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) op een vraag van Jef Van Damme (SP.A).

De gemiddelde snelheid van de bussen van de MIVB kwam in 2012 uit op 16,6 kilometer per uur. Daarmee scoort de vervoersmaatschappij iets lager dan het jaar ervoor (16,7 kilometer per uur). De gemiddelde snelheid van het openbaar vervoer stagneert daarmee, ondanks de extra busbanen die er de afgelopen jaren vrijkwamen.

Tijdens de spitsuren zakt de snelheid nog tot 15,6 kilometer per uur, om dan tijdens de avond weer te stijgen tot 20,3 kilometer per uur. Een dertigtal van de vijftig MIVB-buslijnen haalt tijdens de spits geen 17 kilometer per uur.

Opvallend is dat de vijf traagste lijnen van de MIVB nog geen 12 kilometer per uur halen. Het gaat om de 61, de 54, de 34, de 71 en de 38. Dat zijn telkens ook erg drukke lijnen, samen vertegenwoordigen ze een vijfde van het busgebruik in Brussel, wat de impact vergroot.

'Gebrek aan politieke moed'
Volgens Van Damme tonen de cijfers aan dat bussen zich vast rijden zodra het autoverkeer op gang komt. "Als we van het openbaar vervoer een volwaardig alternatief willen maken voor de auto, moeten we inzetten op vrije bus- en trambanen", zegt hij. "Dat betekent minder plaats voor de auto in de stad en dus een portie politieke moed. Die is er momenteel niet waardoor Brussel stil blijft staan."

Om de gemiddelde snelheid van het openbaar vervoer op te krikken besteedt minister Grouwels in het nieuwe beheerscontract van de MIVB aandacht aan het zogenaamde Avanti-programma. Het doel daarvan is om de gemiddelde klantsnelheid tegen 2017 op 20 kilometer per uur te brengen op een aantal 'prioritaire' bovengrondse lijnen, en 15 kilometer per uur op de andere lijnen.

"Om deze doelstelling te bereiken, komt er onder meer een grootscheeps programma om de verkeerslichten van op afstand te bedienen", aldus Grouwels. "Er zullen ook infrastructuurwerken uitgevoerd worden om de doorstroming van het openbaar vervoer te verbeteren."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni