Volgens voorlopige cijfers in Le Soir vervoerde de MIVB vorig jaar 355 miljoen reizigers. Een nieuw record, zij het minder uitgesproken dan de jaren voordien. Metro en tram groeiden. De bus, die vaak vast zit in het verkeer, zou reizigers verliezen. De MIVB betwist de cijfers.

In 2012 groeide het aantal reizigers nog met meer dan 5 procent. In 2013 bleef de groei echter onder de 2 procent. Dat bericht Le Soir op basis van een extrapolatie van de cijfers van de eerste tien maanden.

De groeivertraging wordt verklaard door een achteruitgang op het busnetwerk. De bussen van de vervoersmaatschappij zijn minder aantrekkelijk omdat ze vaker vast zitten in het verkeer. Metro en tram vervoerden wel opnieuw meer reizigers. Over de laatste vijf jaar bekeken kende de tram de grootste groei.

De MIVB wil de cijfers niet bevestigen en noemt ze deels onjuist. Voor definitieve conclusies is het wachten op de definitieve cijfers van de maatschappij. Die worden volgende week verwacht.

De MIVB mikt nog altijd op 550 miljoen reizigers in 2025. Om dat doel te bereiken zal het netwerk de komende jaren flink moeten uitbreiden. De vervoersmaatschappij hoopt de komende jaren met tram 9, de vertramming van lijn 71 en de metro naar Schaarbeek en Evere heel wat extra reizigers aan te trekken.

Metro tot 3 uur in het weekend
Daarnaast moet de vervoersmaatschappij inzetten op hogere frequenties, argumenteert Ridouane Chahid (PS), vicevoorzitter van de raad van bestuur. "Bij de jongeren merken we een mentaliteitswijziging, zij maken veel meer gebruik van het openbaar vervoer en daar moeten we op inspelen", zegt Chahid in de krant. "De frequenties moeten omhoog in de vakanties en 's avonds. Ik denk ook aan het verlengen van de metrobediening tot 3 uur 's ochtends op vrijdag- en zaterdagavond."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni