Parkeerplan Anderlecht: Acht parkeerders kozen voor jaarkaart

JMB
© Brussel Deze Week
14/11/2012
Sinds het gemeentelijk Parkeerplan in juni 2010 van kracht werd, trappelt de verkoop van de 'individuele abonnementen' ter plaatse.

Een schamele 115 pendelaars kochten in de eerste helft van 2012 een dag-, week- of ander abonnement. Acht mensen hadden 600 euro veil voor het jaarabonnement om op straat te mogen parkeren.

Het abonnementstarief voor parkeren op de openbare weg, dat in Brussel van gemeente tot gemeente verschilt, biedt in Anderlecht de pendelaar niet het verhoopte alternatief. De dienst Parkeerplan licht de statistieken toe. Van juni tot december 2010 namen 165 niet-Anderlechtenaren een 'individueel abonnement' (voor een week, maand, trimester of jaar). Sinds 2010 en tot juli 2012 kochten 34 mensen een jaarabonnement van 600 euro. Met dat soort abonnement kan de Anderlecht-bezoeker vrij stationeren in de blauwe en groene zones waar de parkeertijd gelimiteerd wordt. Die zones beslaan het gros van de gemeente én elke buurtzone van de metrohaltes.
In 2011 daalde de verkoop op jaarbasis lichtjes tot 316 abonnees (gemiddeld dus 158 per halfjaar), van wie er dertien een jaarabonnement namen. De eerste zes maanden van 2012 werden nog amper 115 abonnementen verkocht, waarvan acht jaarabonnementen.

De verklaring voor de desinteresse in de abonnementen van 600 euro volgens de dienst Parkeerplan te vinden bij het ruime aanbod aan alternatieven. Veel andere betaalformules, meer toegespitst op de effectieve parkeertijd, halen het van de kaart. Zo raakt het sms-parkeren stilaan ingeburgerd: sms het nummer 4411 bij aankomst op een parkeerplek en de letter Q bij vertrek; enkel de verbruikte parkeerminuten worden aangerekend.

Naar andere redenen voor de desinteresse in de jaarabonnementen is het gissen. Toenemend tijdverlies op het pendeltraject misschien, of de groene en blauwe zones, of het feit dat automobilisten moeilijk of geen parkeerplaats vinden, of slechte parkeer­ervaring (glasbreuk,...) tot de economische recessie en minder terugbetaling van de kosten (via werkgever, belastingaftrek of andere).

De dagelijkse pendel

Brussel Deze Week pakt uit met een special rond pendelaars. Twee derde van de pendelaars komt met de auto naar Brussel. Zolang zij niet degelijk kunnen overstappen op het openbaar vervoer, zal de verkeersstroom blijven groeien. Hoewel De Lijn met een nieuw tramnetwerk een flinke bijdrage levert, is lang niet iedereen bereid om mee te werken aan oplossingen die goed zijn voor pendelaar én stad. De volgende stukken stellen het probleem scherp. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht , Samenleving , De dagelijkse pendel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni