Magnette: ‘Platteland niet straffen’

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
18/02/2015

Het is nu zeker dat er in Vlaanderen, Brussel én Wallonië een kilometerheffing voor vrachtwagens komt. Over een kilometerheffing voor personenwagens bestaat geen consensus. Vooral Waals minister-president Paul Magnette (PS) staat op de rem.

De Brusselse regering heeft besloten om de langverwachte kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren. Concreet betekent dat dat vrachtwagens boven 3,5 ton vanaf 2016 worden belast volgens het aantal afgelegde kilometers, en dit op snelwegen in Vlaanderen en Wallonië. In Brussel is de heffing twee tot drie keer zwaarder voor vrachtwagens omdat de Brusselse regering een bijkomend tolsysteem voor gewestwegen en gemeentewegen opzet. Het zal voor vrachtwagens veel duurder zijn om het gewest binnen te rijden. De maatregel dient om doorgaand vrachtverkeer in de stad tegen te gaan, maar geldt ook voor leveringen.

Alternatief
De drie gewesten praten al sinds 2010 over een gezamenlijke tolheffing voor vrachtwagens. Oorspronkelijk zou die al in 2013 een feit zijn geweest. Aan dat dossier werd meteen een kilometerheffing voor personenwagens gekoppeld, maar het is voorlopig onzeker of die er wel zal komen. Volgens Waals minister-president Paul Magnette “moet er eerst nagedacht worden over hoe het verkeer teruggedrongen moet worden alvorens mensen zomaar extra belast worden.” Magnette zei dat vorige week op een symposium van Brussels Metropolitan, het samenwerkingsverband van de drie gewesten.

Opmerkelijk daarbij is dat Magnette de kaart trekt van het “grote Waalse grondgebied”, en zich verzet tegen “équité territoriale”. Magnette bedoelt daarmee dat er voor het in hoofdzaak nog landelijke Wallonië een uitzondering mogelijk zou moeten zijn voor een kilometerheffing voor privéverkeer. “We mogen de plattelandsbewoners niet straffen,” aldus Magnette.

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) zegt principieel voorstander te zijn van een privéheffing, op voorwaarde dat die doordacht is - duur voor spitsverkeer, bijvoorbeeld - en dat ze wordt ingesteld binnen de zone van het Gewestelijke Expressnet om mensen voldoende alternatief te bieden. Zodra dat GEN bestaat, natuurlijk.

Lees meer: Bourgeois grotere fan van Brussels Metropolitan dan Magnette en Vervoort

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni