Brussels Metropolitan symposium

Bourgeois meer fan van Brussels Metropolitan dan Magnette en Vervoort

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
18/02/2015

Het idee achter een Brusselse metropolitane regio is volwassen geworden. Dat blijkt alleszins uit het meest recente symposium dat werd georganiseerd. Men kan zich zelfs beginnen afvragen of Vlaanderen uiteindelijk niet meer overtuigd is van het nut van een economische metropool dan Wallonië en Brussel zelf. Een analyse.

H oe laat je een stad en haar invloedssfeer beter samenwerken wanneer die delen verspreid zijn over drie verschillende gewesten? Dat is de hoofdvraag waarmee Brussels Metropolitan (BM), een samenwerkingsvehikel tussen werkgevers, overheden en middenveldorganisaties, zich nu al meer dan twee jaar bezighoudt.

Dat zulks niet eenvoudig is, is een understatement. Maar het recente - en meest volledige - symposium dat BM vorige week dinsdag georganiseerd heeft, lijkt toch antwoorden op te leveren. BM is er al in geslaagd de ministers-presidenten van Brussel, Vlaanderen en Wallonië samen te laten antwoorden op vragen van ondernemers, middenvelders en andere belanghebbenden. Uit de antwoorden van de excellenties Rudi Vervoort (PS), Geert Bourgeois (N-VA) en Paul Magnette (PS) blijkt alvast dat politieke aartsvijanden zich kunnen verenigen rond één idee: samenwerking. De ‘maar’ in het verhaal is dat Bourgeois, Vervoort en Magnette er zeer uiteenlopende interpretaties op nahouden over wat Brussels Metropolitan kan worden. Dat is niet nieuw, maar dat het erop lijkt dat Geert Bourgeois nog het meest overtuigd is van BM, is dat wel.

Bourgeois wist goede antwoorden te geven op vragen van directeurs Axel Miller (D’Ieteren), Jean-Paul Van Avermaet (G4S) en Gilles Ledure (Flagey). De Vlaams-nationalist hamerde erop dat Vlaanderen haar onderdanen 90 procent meer kans biedt op een job dan Wallonië en Brussel. Bourgeois dichtte dat onder meer toe aan het inburgeringsmodel van Vlaanderen, en aan de directe werkaanpak van de meest noordelijke deelstaat. “Op de luchthaven van Zaventem hebben we 400 vacatures voor ongeschoolden. Er kunnen gerust Brusselaars komen werken. Maar er moet natuurlijk wel bereidheid en een basisattitude zijn.”
Bourgeois doelde er voorts op dat tewerkstelling en attitude beginnen in het onderwijs.

Dat antwoord was alleszins sterker dan dat van Paul Magnette, die wel toegaf dat “de schooluitval het grootste strijdpunt is van het Franstalige onderwijs”, maar niet echt specifieerde hoe dat diende te gebeuren. Rudi Vervoort hield voorts een pleidooi voor “meer samenwerking om de uitdagingen aan te pakken”. Veel meer dan dat “Brussel in het centrum van het spel ligt” voegde hij er ook niet aan toe. Dat Vervoort zei dat “inburgering in het regeerakkoord staat” maakt ons ook niet veel wijzer.

Donderslag
Nog interessanter was in welke communautaire bewoordingen de ministers-presidenten zich uitlieten over Brussels Metropolitan. Geert Bourgeois gebruikte geen communautaire termen en hield zich aan de opgegeven sociaal-economische thema’s zoals mobiliteit, onderwijs en werk. Paul Magnette echter wist dat “de taalgrens stedenbouwkundig niet te rechtvaardigen valt”, en dat er een stedenbouwkundige wedstrijd zou moeten komen die “bepaalt wat groot-Brussel is”. Vervoort zei even daarvoor nog dat hij “niet optimistisch is gezien de nieuwe bevoegdheden die Brussel heeft gekregen door de Zesde Staatshervorming” en dat “Brussel bevrijd moet worden uit zijn carcan”. Vervoort benadrukte ook nog dat Brussel als gewest voldoende onafhankelijk moet kunnen blijven.

De tijd zal leren welke strategie er wordt gevolgd. De PS kan natuurlijk een afwachtende houding aannemen. Maar het heeft er alles van weg dat Geert Bourgeois (N-VA), ironisch genoeg van een partij die eerder een tegenstander is van BM, zeer goed begrijpt wat de uitdagingen voor zowel Brussel als de Rand zijn. De PS zit, op basis van wat we vernemen, eerder in het defensief. Of waar komt de drang van Paul Magnette bijvoorbeeld vandaan om de kilometerheffing voor personenwagens af te houden omdat de Waalse plattelandsbewoner daarvan de dupe kan zijn, terwijl het gewest van zijn partijgenoot Vervoort stikt in de uitlaatgassen?

Als een donderslag bij heldere hemel kondigde het pakjesbedrijf DHL enkele dagen na het BM-symposium aan dat ze opnieuw naar Zaventem willen komen, na er in 2007 te zijn weggegaan. Alsof ze goed hadden geluisterd naar Geert Bourgeois, die bij BM nog zei: “Zaventem is belangrijk voor ons, dat wil ik hier en nu benadrukken.”


Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni