Standpunt BDW: Autodruk

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
02/01/2013
Na jaren palaveren heeft de regering-Picqué IV eindelijk het gewestelijk parkeerbeleidsplan goedgekeurd. De ordonnantie waarop het plan geënt is, dateert nog van de tijd dat Pascal Smet minister van Openbare Werken en Verkeer was. Dat laat zien hoe traag het hier allemaal gaat.

Het is een prestatie van minister Brigitte Grouwels dat de regering de stap eindelijk heeft gezet. Toch is de strijd nog niet gestreden. Het plan moet nog in openbaar onderzoek en nadien moeten de negentien gemeenten ook nog elk een parkeeractieplan goedkeuren. En ook dat wordt aan de bevolking voorgelegd. Hopelijk wordt het parkeerbeleidsplan nog van kracht voor de verkiezingen van 2014. We mogen niet het risico lopen dat de volgende regering - al dan niet in een andere samenstelling - het plan in de vuilnisbak kiepert.

Kom, laten we niet op de zaken vooruitlopen. Dit plan is wel degelijk een grote stap vooruit. De negentien gemeenten moeten zich schikken naar de gewestelijke parkeerlogica. Dat is nieuw en ongezien.

Bewonerskaarten bijvoorbeeld zijn geldig per woonwijk en niet beperkt tot één gemeente. Zo hoort het. Het parkeerbeleidsplan maakt ook komaf met het ongebreideld uitdelen van bewonerskaarten. Het aantal bewonerskaarten per gezin wordt beperkt tot twee. Vier of vijf per gezin is waanzin. De bewonerskaarten blijven wel spotgoedkoop. Vijf euro voor de eerste dekt niet eens de kosten van het aanmaken van zo'n kaart. In buitenlandse steden kost een bewonerskaart minstens honderd euro. Om maar te zeggen.

Het parkeerbeleidsplan is het enige instrument dat de regering rest om tegen 2018 de autodruk met twintig procent te verminderen. Van stadstol wil de Brusselaar niet weten, en ook rekeningrijden is niet voor morgen. Het zou al helpen als de discussies over automobiliteit rationeel zouden kunnen worden gevoerd. Auto's heten bijvoorbeeld een melkkoe te zijn. Volgens de Technische Universiteit van Dresden, geciteerd in de krant De Morgen, is het omgekeerde waar. Iedere Belg - ook de zuigeling - sponsort de autosector voor 950 euro per jaar. Het Europese gemiddelde is 750 euro. Ontnuchterende cijfers, die aantonen dat niet alleen het openbaar vervoer de belastingbetaler geld kost. En dat er allicht nog meer in geïnvesteerd moet worden. Al was het maar om de autodruk op de stad te verminderen. De aankondiging dat er over tien jaar een metro in Ukkel en Schaarbeek rijdt, volstaat niet. Het is nu dat de frequentie van metro, bus en tram opgevoerd moet worden. En ook als de pendelaars naar huis zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni