NMBS-baas Cornu verdedigt lightversie van GEN volgens Waals minister Di Antonio

© Belga
07/02/2016

Waals minister van Mobiliteit Carlo Di Antonio (CDH) wil dringend samenzitten met zijn federale, Vlaamse en Brusselse collega's om duidelijkheid te krijgen over het Gewestelijk Expresnet (GEN) aan Waalse kant. Dat zegt hij na uitspraken van NMBS-baas Jo Cornu die hem verontrusten.

Cornu leek zondag in Les Décodeurs op de RTBF te insinueren dat de ontdubbeling van twee naar vier sporen van de lijnen 124 en 161 niet langer nodig is dankzij de introductie van nieuwe technologie, zoals de automatische sturing van treinen. "Dat systeem zal er komen en zal de capaciteit van de sporen met 20 procent doen toenemen", zei de NMBS-baas.

Over de extra sporen aan de Waalse zijde van het Brusselse GEN was deze week al veel te doen. Zo botste federaal minister Jacqueline Galant (MR) op heel wat kritiek nadat ze had laten verstaan dat de ontdubbeling niet langer prioritair was. Uiteindelijk moest ze op haar woorden terugkomen.

Dat Jo Cornu nu opnieuw op hetzelfde elan verdergaat, verontrust Waals minister Di Antonio ten zeerste. Volgens hem moet Cornu een light-versie van het plan komen verdedigen wegens het gebrek aan middelen door de besparingen die de federale regering-Michel heeft opgelegd.

Di Antonio betreurt dat besparingen op de Belgische spoorwegen steeds weer uitdraaien op een verslechtering voor de Waalse treingebruikers. Hij eist dat federaal minister van Mobiliteit Galant "de belangen van het zuiden van het land verdedigt bij de strategische keuzes rond mobiliteit."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni