Capaciteit van luchthaven mogelijk naar beneden

© brusselnieuws.be
22/08/2014

Brussels Airport moet door de gedeeltelijke schrapping van twee vluchtroutes boven Brussel mogelijk tot de helft van zijn capaciteit inleveren. Dat staat in het rapport dat staatssecretaris Catherine Fonck (CDH) overmaakte aan de federale regering.

De rechtbank van eerste aanleg schrapte eind juli twee routes uit het huidige vluchtenplan gedeeltelijk: de kanaalroute en de bocht naar links over Etterbeek en Oudergem. Dat gebeurde na een klacht van het Brussels Gewest. De rechter gaf de federale regering drie maanden om een oplossing uit te dokteren.

Bevoegd staatssecretaris Catherine Fonck overhandigde vorige week haar rapport voor die oplossingen op korte termijn. Zij schuift daarin drie opties naar voor.

De eerste is een terugkeer naar de situatie voor 6 februari, toen het zogenaamde plan-Wathelet in werking trad. Probleem daarbij is dat de ‘nauwe bocht naar links’ boven de Woluwes dan gereanimeerd moet worden. En dat duurt op z’n minst 30 weken, een termijn die is vastgelegd in Europese regels. Bovendien moet er nog eens 60 dagen voorzien worden om de bevolking te bevragen. “We kunnen op korte termijn niet terug naar de oude vluchtensituatie”, zegt het kabinet-Fonck.

Blijven over: twee oplossingen die gebruik maken van bestaande routes. Maar beide zullen de luchthaven capaciteit kosten. De eerste verplaatst het verkeer naar de Ringroute boven de Noordrand en de Ikearoute boven de Oostrand. Daarbij zal de luchthaven 50 procent van zijn maximumcapaciteit verliezen.

Deltaroute over het kanaal
Het alternatief is het in gebruik nemen van de Deltaroute, een traject dat nu alleen gebruikt wordt in uitzonderlijke omstandigheden, zoals bij bezoeken van buitenlandse staatshoofden. Die zou dan gecombineerd worden met extra verkeer voor de Ringroute. Hierbij verliest de luchthaven 20 procent capaciteit.

Maar ook de Deltaroute is niet evident. De route volgt grotendeels het kanaal en vliegt dus over het stadscentrum. De route gaat daarna boven Anderlecht om af te buigen richting Ukkel en Linkebeek. Tegen die route kunnen dus net dezelfde argumenten ingeroepen worden als tegen de eerder gewraakte routes. De Deltaroute overvliegt namelijk ongeveer 320.000 mensen, slechts 70.000 minder dan de kanaalroute.

Geen van de drie scenario’s is dus voor de hand liggend. “In dit dossier bestaan geen gemakkelijke oplossingen”, klinkt het op het kabinet Fonck. “Maar we moeten veiligheid en capaciteit voor de luchthaven tegen elkaar afwegen. Dan is het logisch dat veiligheid voorgaat. Je moet er ook rekening mee houden dat het om een vermindering van de theoretische maximumcapaciteit van de luchthaven gaat, iets dat nu absoluut niet benut wordt.”

Op federaal niveau zullen formateurs Charles Michel (MR) en Kris Peeters (CD&V) de komende weken op zoek gaan naar een oplossing op lange termijn voor de knoop van Brussels Airport.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni