Project art-nouveauzalen voor Jubelparkmuseum ligt stil

© brusselnieuws.be
07/03/2012
De geplande opening in juni van zes zalen met art nouveau in het Jubelparkmuseum is uitgesteld. De werken liggen stil, omdat directeur ad interim Michel Draguet de collectie in een andere vleugel wil onderbrengen. Intussen rijzen vragen over het nut de verspreiding van de art-nouveaucollecties over drie Brusselse musea.

Het museum voor Kunst en Geschiedenis, ook bekend als Jubelparkmuseum, zou een parcours van zes zalen krijgen, samen 850 vierkante meter, gewijd aan de Belgische art nouveau en art deco. De opening was voorzien in juni 2012. Want tot op heden wordt amper tien procent van die collectie getoond.

Maar het project ligt stil, schrijft De Standaard woensdag. Amper een maand nadat Michel Draguet directeur ad interim werd in het Jubelparkmuseum heeft hij beslist de geplande werken te annuleren. Reden: hij wil de collectie in een andere vleugel van het museum onderbrengen.

De voorbereidingen waren nochtans al in 2008 begonnen. Het architectenbureau Pire & Goots, dat een akkoord had ondertekend met toenmalig voogdijminister Sabine Laruelle (MR), ontwierp al de hele scenografie in een chronologisch circuit van 1890 tot 1930. De commissie voor Monumenten en Landschappen gaf het groene licht. De zalen liggen er gestript bij en zijn afgesloten van het tentoonstellingsparcours. Maar Draguet schreef een nieuwe ontwerpwedstrijd uit voor een andere vleugel.

Het fonds Inbev-Baillet Latour is bereid om de toegezegde steun van anderhalf miljoen euro te handhaven, maar stelt wel als deadline 2014.

Verspreiding
Intussen rijst de vraag of het logisch is dat de art-nouveaucollecties gespreid worden over drie musea. Want behalve de zalen in het Jubelparkmuseum plant Draguet ook een Fin-de-Sièclemuseum in het Museum voor Schone Kunsten, waar hij directeur van is. Om dat museum mogelijk te maken sloot hij het Museum voor Moderne Kunst, een beslissing waar hij veel kritiek voor kreeg. En dan maakte hij ook nog het plan bekend om in het Saintenoygebouw aan de Kunstberg, waar nu het Instrumentenmuseum huist, te wijden aan de art nouveau.

De complexiteit van het dossier werd mede in de hand gewerkt door de erfeniskwestie tussend de familie Gillion-Crowet en het Brusselse Gewest. De familie moest zo'n 25 miljoen euro successierechten betalen aan het Brusselse Gewest. Maar het Gewest aanvaardde in 2006 de art-nouveaucollectie van de familie in ruil voor de erfenisrechten. In die overeenkomst staat vermeld dat dat de collectie moet worden tentoongesteld in het Museum voor Schone Kunsten.

Of de art nouveau gebaat is bij zo'n verspreiding zal nog moeten blijken. Senator Bert Anciaux (SP.A) stelde alvast een hele batterij parlementaire vragen over de stand van zaken aan voogdijminister Paul Magnette (PS), bevoegd voor de federale wetenschappelijke instellingen. Hij wacht nog op het antwoord. Anciaux vindt alvast dat de waarde van de collectie is overschat, waardoor het Brusselse Gewest erfenisrechten derft. Maar hij vindt het ook niet normaal dat het Brusselse Gewest via deze overeenkomst bepaalt wat waar komt in de federale musea.

De federale culturele instellingen

De federale wetenschappelijke instellingen verkeren in crisis. Het museum voor Moderne Kunst is al sinds 1 maart 2011 gesloten, de opening van de afdeling art nouveau van het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis is uitgesteld. Bovendien rijzen vragen over de verspreiding van de art-nouveaucollectie over drie musea. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Politiek, Cultuurnieuws, De federale culturele instellingen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni