Smet: 'Over tien jaar kunnen er tunnels dicht'

© brusselnieuws.be
30/01/2016

Brussels minister Pascal Smet (sp.a) lanceert zaterdag in De Morgen een oproep aan de verschillende beleidsniveaus om samen een mobiliteitsoplossing voor de hoofdstad te zoeken. "Alle inwoners van dit land hebben er alle belang bij dat Brussel een leefbare stad blijft", luidt het. Smet gelooft dat de oplossing op termijn zal leiden tot een sluiting van de Brusselse tunnels.

Aanleiding voor de oproep zijn de slechte staat van die tunnels. "Brussel zal de tunnels renoveren. Toch is het niet alleen onze verantwoordelijkheid dat de hoofdstad dagelijks 250.000 pendelaars in een wagen aantrekt. De pendelaar vindt geen alternatieven."

Toch is de renovatie van de tunnels in Brussel geen oplossing op lange termijn, volgens Smet in L'Echo. "Op termijn moet je de tunnels in Brussel definitief sluiten", zegt hij. "De Brusselse regering wil dat debat lanceren. Dat is een trend in verschillende buitenlandse steden. Maar de voorwaarden om tot die beslissing te komen zijn er nu niet. Je moet dat dossier grondig voorbereiden."

Alle niveaus
Smet pleit voor een actieplan op alle beleidsniveaus. Zo moet het Waals Gewest zijn verzet opgeven tegen de kilometerheffing voor personenwagens. Alleen zo kan de overheid eindelijk werk maken van een rechtvaardige financiering die het autogebruik tempert. "En als Vlaanderen eist dat we overstapparkings aan de gewestrand bouwen, dan vinden ze in mij een medestander. Maar kunnen de randgemeenten, zoals Drogenbos, dan stoppen met hun verzet?".

Zelf zal Brussel zwaar investeren in openbare mobiliteit: 5,2 miljard euro over de komende tien jaar, aldus Smet. "De overstapparkings komen er, de metro wordt volledig gemoderniseerd, met ook nog nieuwe tramlijnen en een busplan. Aan de Heizel bouwen we een nieuwe hub, met overstappen naar het Vlaamse tramnetwerk."

Fiscale politiek aanpassen
Tot slot moet de federale regering iets doen aan de antistedelijke fiscaliteit, waardoor wonen op het platteland nu goedkoper is. "De mobiliteitsproblemen zijn niet de schuld van Brussel. Het is het federale regeringsbeleid dat ervoor zorgt dat mensen met de auto in Brussel komen werken. Dat is niet de schuld van minister van Mobiliteit Galant, maar van de afgelopen twintig jaar. We moeten de fiscale politiek aanpassen die mensen aanzet om de wagen te nemen", zegt Smet aan L'Echo.

Ook de 4 miljard euro fiscaal voordeel die elk jaar naar bedrijfswagens gaat, kan beter worden geïnvesteerd in duurzame oplossingen, zoals de voorstadstrein rond Brussel. Smet hoopt dat die S-Baan een prominente plek krijgt in het nieuwe vervoersplan van de NMBS, dat in 2017 moet ingaan.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni