Zone 30: de ene gemeente is de andere niet

Jelle Couder
© brusselnieuws.be
21/09/2011
Het aantal zones 30 in het gewest is sinds 2003 met een derde gestegen. Toch zit Brussel nog veraf van de doelstelling om alle wijkwegen om te toveren tot trage zones. De verschillend tussen de gemeenten zijn groot: in Jette is 92 procent van het wijknet zone 30, in Elsene 2 procent.

(Tabel per gemeente in pdf onderaan)

In 2003 was nog maar 7 procent van de lokale wegen ingericht als zone 30. In december van vorig jaar was dat al gestegen tot 38 procent. In vier op de tien lokale straten mag u nu maar 30 per uur rijden. Dat blijkt uit cijfers van het 'Observatorium Zone 30', een onderdeel van Mobiel Brussel.

De cijfers slaan op het wijknet, de wegen waar lokaal verkeer de plak zwaait, dat ongeveer drie vierde van het Brusselse wegennet beslaat. Het doel van het Gewest is om de snelheid op die wegen op termijn te beperken tot 30 kilometer per uur. De bevoegdheid om die zones 30 in te stellen, ligt bij de gemeenten. En daar knelt soms het schoentje.

Centen en politieke wil
De cijfers van het observatorium tonen grote verschillen tussen de negentien gemeenten. Jette is de beste leerling van de klas. 92 procent van de wijkwegen zijn er zone 30. "Er bestaat veel wil in onze gemeente om het plan uit te voeren," zegt Christine Gallez (Ecolo), schepen van Mobiliteit in Jette aan brusselnieuws.be. "Eerst hebben we bordjes geplaatst en hebben we tijdelijke maatregelen getroffen, zoals plastic obstakels. Nu zijn we bezig met bij elke heraanleg de infrastructuur permanent aan te passen."

De gemeentes Elsene en Sint-Joost-ten-Node leggen het slechtste rapport voor. Slechts 2 procent van de lokale wegen in Elsene ziet het graag traag. Een probleem waar de gemeente zich bewust van is. Een combinatie van gebrek aan politieke wil en geld leidde ertoe dat de plannen uit het lokale mobiliteitsplan van 2003 grotendeels dode letter bleven.

Er is nu een nieuw plan en dat moet ten vroegste tegen eind 2012 vruchten beginnen af te werpen. Al deed de gemeente de voorbije jaren ook al inspanningen om de snelheid te beperken door de infrastructuur te wijzigen, zo klinkt het bij de gemeente.

'Iedereen kan bordjes plaatsen'
Gebrek aan politieke wil en automobilistenprotest doen nieuwe zones 30 vaak de das om. Het Gewest kan de gemeenten immers alleen aanmoedigen om zones aan te leggen.

Daarbij komt nog dat ook controle en een andere inrichting van de wegen moeten volgen. "Iedereen kan bordjes plaatsen," zegt Miran Scheers van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid. "Maar je moet ook respect afdwingen voor de zone 30. Door strenge controles en door de infra­structuur aan te passen, bijvoorbeeld met wegversmallingen. De zone 30 in de Vijfhoek is een voorbeeld van hoe het niét moet."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni