Vragen over toekomst Delta-site

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
21/09/2011
2017 is de streef­datum voor een groot, nieuw ziekenhuis op de Deltasite in het zuiden van het Brussels Hoofd­stedelijk Gewest. Over wat er nog zou komen, bestaat onenigheid.

De Deltasite - aan het gelijknamige metro- en treinstation - beslaat ongeveer 30 hectare grond omgeven door het kerkhof van Elsene, de Vanderveldestraat, de Triomflaan (de brede laan rond de VUB/ULB-site), de Briljantstraat, de Cockxstraat, de Michielslaan en de Fraiteurbrug. De MIVB neemt 7,5 hectare van het geheel in met een metrodepot, en op een verwaarloosbaar klein deel liggen enkele kantoorgebouwen. Voorts is Delta een aaneenschakeling van braakliggende grond, spoorwegen en enkele verloren gebouwtjes. De stations van Etterbeek, Watermaal en Delta liggen in de onmiddellijke omgeving. De lap grond is sinds 2007 eigendom van het Brussels Gewest, dat het aankocht van het Fonds voor Spoorweginfrastructuur. Dat federale fonds maakt oude NMBS-terreinen te gelde om de historische schuld van de spoorwegen te verlichten.

Bral, de Brusselse raad voor Leefmilieu, wijdt op haar website een stuk aan Delta. De milieuorganisatie haalt aan dat er een waas rond het dossier hangt, mede in stand gehouden door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Met de aankoop van de grondreserve wilde het Gewest een groot ziekenhuis op Delta bouwen voor de Chirec-groep (onder meer het Edith Cavellziekenhuis maakt deel uit van die groep, CD).

Streefdatum daarvoor is 2017. Maar Bral herinnert eraan dat er voor zulke grote projecten altijd een richtschema wordt opgesteld door de Brusselse regering, een algemeen plan zeg maar. Over dat richtschema is sinds 2009, toen het volgens Bral werd afgewerkt, niets meer vernomen. De organisatie vreest dan ook dat er met de Delta-site wilde plannen worden gemaakt. Naast een groot ziekenhuis zouden er ook nieuwe kantoren moeten komen voor de Europese Commissie, wat een zoveelste afgezonderde kantoorwijk zou geven. Er wordt ook gevreesd dat de aanwezigheid van een ziekehuis én nieuwe kantoren als argument zullen gebruikt worden om de E411, die nu stopt aan de Triomflaan, te verlengen tot aan de Middenring, de Generaal Jacqueslaan. Bral vreest dan ook dat Delta een nieuw kantooreiland wordt dat allesbehalve de verloren hoeken tussen de gemeenten Oudergem, Elsene en Watermaal-Bosvoorde met elkaar verbindt.

Neen tegen EU-project
En Bral staat niet alleen. De gemeente Oudergem, die het grootste deel van de grond bezit, maakte begin dit jaar tijdens een gemeenteraadszitting haar zorgen bekend. De meerderheid ziet het Chirec-project wel zitten, maar zegt neen tegen het EU-project. Mocht de EU groen licht krijgen, betekent dat een toename van de kantooroppervlakte van 60 procent, zo becijferde het gemeentebestuur. "We willen geen vastgoed-ufo in een voornamelijk residentiële buurt," klonk het eind januari. Ondertussen herinnert Bral eraan dat de Josaphatsite in Evere veel meer mogelijkheden biedt voor de EU.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Oudergem , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni