Bus 48 Vorst

Vorst: 'Zware bussen beschadigen straat'

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
10/06/2015

Er is heibel over buslijn 48. De MIVB heeft beslist om die terug volgens het oude tracé te laten rijden. Het buurtcomité is verbolgen en pleit voor structureel overleg tussen buurtbewoners, de vervoersmaatschappij, stadsplanners en de lokale overheden bij de invoering van een nieuw bustracé.

Bus 48 is slachtoffer van zijn succes. Het is een rechtstreekse verbinding tussen het NMBS-station Ukkel Stalle en het stadscentrum dat bovendien langs dichtbevolkte wijken in Sint-Gillis en Vorst rijdt, alsook langs enkele schoolinstellingen.

Terminus verdwijnt
De MIVB heeft beslist om er een gelede bus te laten rijden, maar heeft meteen het tracé aangepast. Sinds september rijdt de bus niet meer langs de blokken van de Elzeboomlaan. De U-turn die de bus moest maken aan het station van Ukkel werd vervangen door een grote boog langs de Biezenlaan en de Haveskerckelaan. De gelede bus kon immers moeilijk draaien aan het station van Ukkel-Stalle.

Dat is echter buiten de waard gerekend van de bewoners van de Biezenlaan en de Haveskerckelaan. Die willen de gelede bus niet in hun straat en hebben de gemeentes Vorst en Ukkel en de MIVB zover gekregen dat er terug wordt gekeerd naar de oude situatie van voor september 2014. De terminus verdwijnt aan het station. De bus zal er een gewone halte krijgen.

Scheuren in huizen
De busgebruikers en het buurtcomité zijn daar niet over te spreken. “Nu kunnen de treinreizigers op de bus stappen die er staat te wachten. Dat voordeel verdwijnt,” zegt Michel Hubert die namens het buurtcomité spreekt maar die tevens mobiliteitsspecialist is van de Universiteit Saint-Louis. Daarnaast moeten er twaalf parkeerplaatsen worden geschrapt, omdat de gelede bus anders niet kan draaien.

Hubert: “We hebben een alternatief tracé bedacht dat goed is voor alle vervoersmodi en bewoners maar de MIVB heeft het zelfs niet bekeken.” In dat tracé wordt de Haveskerckelaan in één richting geplaatst, rijdt de bus terug langs de Elzeboomlaan en wordt een kruispunt heringericht.

Opmerkelijk: volgens het buurtcomité is de MIVB akkoord gegaan om het tracé te verplaatsen onder druk van de schepen van Openbare Werken. Die woont zelf in de Haveskerckelaan. Schepen Marc Loewenstein (FDF) zegt dat hij ageert in het algemeen belang: “Mijn straat is in slechte staat. Door de zware bussen is de straat nog meer gehavend. Er zijn verschillende klachten over scheuren in huizen door het zware busverkeer.”

Bus 71
Loewenstein heeft er volgens het buurtcomité mee gedreigd om de werken uit te voeren in de straat zodat de gelede bus vast zou komen te zitten. “Dreiging is een groot woord,” zegt Loewenstein. “Wat wel waar is, is dat de straat heraangelegd moet worden.” De schepen is blij met het compromis dat nu gevonden is. “In juli kan het al van kracht zijn.”

Michel Hubert van zijn kant houdt intussen een pleidooi voor de invoering het ‘Ascontract’. Hubert: “De mosterd haal ik uit Frankrijk. In de VS bestaat iets gelijkaardigs: Transit Oriented Development. Daar wordt bij de invoering van een nieuw bustracé structureel overleg opgestart tussen buurtbewoners, de vervoersmaatschappij, stadsplanners en de lokale overheden. Vandaag redeneert de MIVB alleen vanuit een exploitatielogica. Wat op zich ook begrijpelijk is. Maar stedenbouwkundige of mobiliteitsargumenten zijn dan minder van tel. Het Ascontract zou ook een goed idee zijn voor bus 71 bijvoorbeeld. Nog een verhaal van een gelede bus, waar men maar moeilijk tot een consensus komt.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Vorst , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni