Volgens het provinciaal crisiscentrum zijn er nu 18 dodelijke slachtoffers, maar de dodentol kan nog oplopen.

Maandagochtend omstreeks half negen zijn twee treinen op elkaar gebotst in Buizingen bij Halle. Er zijn zeker 18 en mogelijk 25 mensen omgekomen, maar definitieve cijfers zijn er nog niet. Er zouden 15 mannen en 3 vrouwen bij de dodelijke slachtoffers zijn.

De overleden slachtoffers worden naar een mortuarium in Neder-Over-Heembeek overgebracht. Daar krijgen de betrokken families psychologische en sociale assistentie. Het kan wel nog even duren voor alle slachtoffers geïdentificeerd zijn.

55 gewonden
Daarnaast is er sprake van 55 gewonden, waarvan een twintigtal er erg aan toe is.

De zwaargewonden worden eerst ter plaatse verzorgd en vervolgens naar ziekenhuizen in de buurt gebracht: in Halle zelf, maar ook in Tubeke en in het UZ Brussel in Jette en het Erasmusziekenhuis in Anderlecht. De lichtgewonden worden opgevangen in de sporthal van Turncentrum Start 65 in Buizingen.

Op het moment van de ramp zaten zo'n 250 à 300 passagiers op de twee treinen, een aantal dat vrij laag ligt omdat het krokusvakantie is.

Premier Yves Leterme keert vervroegd terug van zijn Balkan-trip en koning Albert onderbreekt zijn vakantie. Samen bezoeken ze de plaats van de ramp.

Stopsein genegeerd
Volgens gouverneur De Witte heeft een van de treinen een stoplicht genegeerd. De ene trein reed vanuit Leuven via Brussel naar 's Gravenbrakel, de andere was op weg van Quiévrain naar Brussel en Luik.

Die laatste verliet het station van Halle met tien minuten vertraging. De trein uit Leuven negeerde en stoplicht en reed die uit Quiévrain aan in de flank. Drie wagons zijn gekanteld. De schade is groot. Zeker twee wagons zijn tot schroot herleid.

Volgens Luc Pauwels, voorzitter van de Onafhankelijke vakbond van het Spoorwegpersoneel, gebeurt het wel vaker dat stoplichten genegeerd worden. "Er is al jaren een tekort aan personeel bij de spoorwegen en de werkdruk wordt volledig bij het personeel gelegd. En die is veel te groot. Het gebeurt soms dat treinbestuurders vijf uur aan een stuk moeten rijden. Geen enkele mens is echter in staat om vijf uur geconcentreerd met een trein aan hoge snelheden te rijden."

De vakbonden zouden volgens Pauwels acties plannen tegen de hoge werkdruk.

Treinverkeer ligt lam
Door het ongeval is de bovenleiding zwaar beschadigd en rijden er de hele dag geen treinen tussen Brussel en Doornik en tussen Brussel en Bergen. Ook het HST-verkeer richting Frankrijk en Londen is verstoord.

:: Om na te gaan of familieleden of vrienden bij de ramp betrokken zijn, kan gebeld worden naar het nummer 02-363.22.05 of 016-39.80.73

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni