Sukkelstraat (15): Parkeerchaos aan Woluwe Shopping Center

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
17/05/2012
Meer dan tachtigduizend auto’s en vierhonderd vrachtwagens krijgt Woluwe Shopping per week te slikken. De overlast voor de Sint-Lambertusstraat is bijwijlen niet te harden.

Op het eerste gezicht ligt het Woluwe Shopping Center er vredig bij. Veel autoverkeer, dat wel, maar de brede Woluwelaan kan wel wat slikken. Alleen tijdens de koopjes zijn er files. Maar wie achterom loopt, merkt ineens dat 'de Shopping' aan de rand van een woonbuurt ligt. De verkeersdrukte zorgt al jaren voor overlast, met name in de Sint-Lambertusstraat.

Met de parkeerdruk valt het op zich mee. Er is niet meteen een groot tekort aan parkeerplaatsen in het winkelcentrum. De leveringen vormen wél een torenhoog probleem. Niet iedereen staat erbij stil: al het moois wat de klant in het winkelcentrum kan halen, van een doosje kaviaar tot een boekenkast, moet daar ook ráken. Elke maand komen er naar schatting 1.750 vracht- of bestelwagens langs.

De milieuvergunning maakt melding van vier leverkades, "maar een daarvan, aan de Woluwelaan, is vorig jaar illegaal afgeschaft," zegt Geert van Waeg, de voorzitter van het buurtcomité. Interparking, het bedrijf dat de parkeergelegenheid beheert, heeft er een twintigminutenparking voor klanten van gemaakt. Daardoor kunnen vrachtwagens er nog maar moeilijk parkeren.

"Ze kúnnen wel, maar het kost moeite," zegt Geert van Waeg. "Zo krijgen ze te horen dat ze bij overschrijding van de twintig minuten een eind verderop moeten gaan betalen. De slagboom is ook niet aangepast." Voor leveranciers is time money, dus kiezen ze voor de makkelijkste oplossing: omrijden naar de Sint-Lambertusstraat en er leveren van op de openbare weg. "Terwijl dat expliciet verboden is door de milieuvergunning," zegt Geert van Waeg.

Het buurtcomité heeft zelf tellingen gehouden en telde dagelijks gemiddeld meer dan vijf uur leveren 'in dubbele file' en meer dan één uur op voetpad, zebrapad of fietspad. De gevolgen van die chaos laten zich raden. Onlangs werd een vrouw, die zelf dubbelgeparkeerd stond, aangereden door een bestelwagen.

Sinds kort wordt er meer gepatrouilleerd door de politie en is het een stuk beter gesteld met de illegale leveringen. Volgens Geert van Waeg heeft burgemeester Olivier Maingain (FDF) begrip voor de situatie, maar moet hij ook maar roeien met de riemen die hij heeft.

Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij het Shopping Center. "Alle beetjes helpen," zegt Geert van Waeg. "We hebben er jaren voor geijverd om het administratief adres van de Sint-Lambertusstraat naar de Woluwelaan over te brengen. Want wat kreeg je? De vrachtwagens reden met hun gps naar de Sint-Lambertusstraat, terwijl er daar niet geleverd mag worden. Het adres is nu gelukkig aangepast."

Als het van het buurtcomité afhangt, kan ook de parkeeruitgang aan de Sint-Lambertusstraat maar beter afgeschaft worden, en alleen bij grote verkeersdrukte worden opengezet.

Dé oplossing bestaat er natuurlijk in het winkelgedrag van de klant te veranderen. Als minder mensen met de wagen komen, wordt ook het leveren makkelijker. Dat lukt deels. In 2000 kwam tachtig procent met de wagen naar het winkelcentrum, vandaag nog maar zeventig procent. "Uiteraard blijft de auto een belangrijk vervoermiddel," zegt Geert van Waeg, "en we willen geen hetze voeren. Maar het zou mooi zijn mocht het winkelcentrum bereid zijn te ijveren voor duurzame mobiliteit."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Lambrechts-Woluwe , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni