Waterbus inschepen Brussel Beco

Snellere waterbus voor pendelaars

HUB
© Brussel Deze Week
14/05/2014

Sinds afgelopen week vaart de waterbus weer tussen Vilvoorde en Brussel. Nieuw dit jaar is dat het aanbod verhoogd is van twee naar drie vaardagen per week. En speciaal voor de pendelaars is er nu ‘s ochtends en ‘s avonds een snellere piekuurverbinding.

De waterbus, een initiatief van Brussels By Water en Kanaaltochten Brabant, ging vorige zomer van start. De boot voer tussen juli en oktober elke dinsdag en donderdag op vaste tijdstippen tussen Vilvoorde en Brussel.

De testfase was een bescheiden succes. “Alles bij elkaar namen 8.500 mensen de Waterbus,” zegt Linda Presburg van Brussels by Water. “Het waren vooral recreanten, mensen uit Vilvoorde die de boot namen voor een dagje Brussel. Of Brusselaars die naar het Drie Fonteinenpark of Vilvoorde gingen. Ook waren er veel groepen.”

Vorige week begon het tweede seizoen van de waterbus. Dat loopt tot eind oktober. Net als vorig jaar vertrekt de boot om 08.00, 11.30 en 15.30 vanuit Vilvoorde. Vanuit Brussel is er om 10.00, 14.00 en 17.00 een boot naar Vilvoorde. Zes ritten per dag dus.

Bij de start van de testfase beloofden de initiatiefnemers dat de waterbus zou uitgroeien tot een volwaardige vorm van openbaar vervoer. Ze gaven zich hiervoor vijf jaar. Elk jaar zou het aanbod uitgebreid worden. Dit jaar komt er alvast woensdag bij, zodat de organisatie nu aan drie vaardagen per week zit.

Omdat Brussels by Water en Kanaaltochten Brabant ook een grotere rol willen spelen in het woon-werkverkeer is er vanaf dit jaar ‘s ochtends en ‘s avonds een zogenaamde piekuurverbinding. Presburg: “Wie om acht uur op de boot stapt in Vilvoorde is nu om vijf voor negen aan Sainctelette in Brussel. Ook de boot van vijf uur naar Vilvoorde doet er maar 55 minuten over.”

De tijdswinst wordt verkregen door enkele knopen sneller te varen, maar ook door een aantal haltes over te slaan. Normaal zijn er tussen de Steenkaai in Vilvoorde en de Bécokaai in Brussel vijf stopplaatsen: Park Drie Fonteinen, de Heembeekkaai, de Van Praetbrug, de spoorwegbrug in Laken en de Akenkaai. Maar de snelle boot stopt alleen aan de Van Praetbrug en, op verzoek, aan de Heembeekkaai. “De Van Praetbrug doen we sowieso omdat dat een knooppunt is van trams en bussen,” zegt Presburg. Nog sneller varen is volgens haar met de huidige boten niet mogelijk. “Dan zouden we moeten investeren in catamarans.”

Fiets kan mee
Daarvoor ontbreekt echter het geld. De waterbus is voorlopig nog lang niet zelfbedruipend. “Op onze boten kunnen tachtig opvarenden mee. Vorig jaar zaten we aan een gemiddelde van 26 passagiers per vaarrit. Voorlopig kunnen we met de inkomsten maar twintig procent van de kosten dekken. Gelukkig krijgen we subsidies, onder meer van het gewest en de Haven. Dit jaar mikken we op 15.000 passagiers. Op die manier hopen we de inkomsten te verhogen, maar als we willen investeren in andere boten of meer dagen willen uitvaren zullen we toch extra steun van de overheid nodig hebben.”

Afhankelijk van de lengte van het vaartraject betalen passagiers twee of drie euro voor een enkele reis. Kinderen betalen de helft. De fiets kan mee, mits betaling.
Vorig jaar moest nog gereserveerd worden voor een plaatsje op de waterbus. Dit jaar is dit alleen nog voor groepen verplicht.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni