Smet: 'Havenlaan typisch voorbeeld van Brusselse ziekte'

© brusselnieuws.be
09/09/2011
Pascal Smet (SP.A), voormalig Brussels minister van Openbare werken, vindt de houding van de huidige Brusselse regering over de Havenlaan “onbegrijpelijk”. Hij bekritiseert vooral Ecolo, die in de vorige regering de heraanleg goedkeurde en nu tegen is. "En Brigitte Grouwels had meer inspanningen moeten leveren om de buurtbewoners te overtuigen."

Bij de actievoerders is vooral Brigitte Grouwels kop van jut, maar de auteur van het project van de heraanleg van de Havenlaan is haar voorganger Pascal Smet en de vorige Brusselse regering.

Smet is niet te spreken over de manier waarop de huidige regering het dossier beheert. "De houding van de huidige Brusselse regering in dit dossier is onbegrijpelijk,"stelt Pascal Smet in een gesprek met brusselnieuws.be.

"De vorige Brusselse regering heeft unaniem, na debat, de heraanleg van de Havenlaan goedgekeurd. Nu stel ik vast dat Ecolo tegen die heraanleg ageert. Als je een beslissing neemt, moet je je verantwoordelijkheid opnemen en ze uitvoeren. Van zodra er in Brussel tegenkanting is tegen een project, veranderen bepaalde politici van mening in de hoop stemmen te halen. Dat is typisch de Brusselse ziekte, waardoor alles bij het oude blijft en elke ambitie verdampt."

Ecolo zegt dat de partij het geweer pas van schouder veranderde toen bleek dat het logistieke centrum BILC aan Thurn & Taxis van de baan was.

"Havenlaan is nu kermisattractie"
Met zijn oude kasseien is de Havenlaan nu een echte kermisattractie, vindt Smet. "De geplande heraanleg van de laan is voorzien op een duurzame manier, want de weg moet zeker 20 tot 30 jaar meegaan. Als je de kasseien niet wegneemt, dan zal je die om de 4 à 5 jaar moeten herleggen, wat een zware meerkost betekent."

"Ook de bomen moeten sneuvelen, want ze zijn slecht gegroeid, de wortels liggen veel te hoog en verhinderen de aanleg van gescheiden fiets en voetpaden. Wat me wel verbaast is dat er nu geen sprake meer is van herbeplanting van de sterkste bomen op de site van Thurn en Taxis," aldus Smet.

Smet benadrukt dat er wel degelijk overleg is geweest met de buurtbewoners. "Op 28 april 2008 hebben burgemeester Moureaux (PS) van Molenbeek, schepen van stedenbouw van de Stad Brussel Christian Ceux (CDH) en ikzelf een informatievergadering gehouden met de buurtbewoners. Er was ook een andere infosessie voor de bedrijven en daarnaast was er ook nog de formele inspraakprocedure."

"Slechte aanpak"
Dat het dossier nu in gerechtelijk vaarwater is terechtgekomen is volgens Smet "het bewijs van een slechte aanpak". Het dossier wacht al twee jaren op de uitvoering.

Smet verwijst ook naar de heraanleg van de leien in Antwerpen. Daar was ook protest tegen het kappen van de bomen en nu enkele jaren later is iedereen volgens hem heel blij met de heraanleg en de nieuwe (grote) bomen.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is aan renovatie toe. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door protest zijn die nooit gestart. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek , Heraanleg van de Havenlaan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni