Renovatie Leopold II-tunnel kan jaren aanslepen

© tvbrussel
19/12/2012
De renovatie van de Leopold II-tunnel dreigt enorme en jarenlange verkeershinder met zich mee te brengen. Want de werken kunnen alleen maar gebeuren als de tunnel volledig dicht gaat. Mobiel Brussel bereidt alvast mogelijke oplossingen voor.

De renovatie van de Leopold II-tunnel begint pas in 2014, maar nu al is duidelijk dat die heel wat voeten in de aarde zal hebben. De geplande werken kunnen alleen maar gebeuren als de langste tunnel van het land volledig dicht gaat.

"Dat kan gaan van een sluiting overdag én 's nachts voor een korte periode, tot een sluiting enkel 's nachts en in de vakantie voor een langere periode", zegt Inge Paemen van Mobiel Brussel. "Op dit moment is nog niet duidelijk welk scenario de voorkeur krijgt."

Heel wat onderdelen van de tunnel zijn aan vervanging toe, van het ventilatiesysteem over de waterleiding tot het wegdek en de trottoirs. Als alles in een keer gebeurt, sluit de tunnel voor een heel jaar, anders zal dat minstens vier jaar duren, een jaar langer dan eerst aangekondigd.

"Als we de tunnel sluiten voor korte periodes, zal dat zo veel mogelijk in zomervakantie zijn, en dan denken we toch aan vier of vijf zomervakanties", bevestigt Paemen.

De tunnel is een van de drukste verbindingen van Brussel, elke dag rijden er 65.000 automobilisten door. Deze zomer nog ontstond er een enorme verkeerschaos na een waterlek.

De gevolgen van de sluiting laten zich dus raden. "Dat betekent inderdaad dat er vrij veel hinder zal zijn", zegt Paemen. "Maar de tunnel moet echt gerenoveerd worden. We kijken dus naar flankerende maatregelen: de capaciteit van het openbaar vervoer verhogen, het openstellen van extra parkeerplaatsen, en omleidingen uiteraard lang op voorhand aangeven."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni