Schaamte de stichters 1978

Over Hugo Vanden Driessche: ‘Kunstmanager avant la lettre’

MB
© Brussel Deze Week
26/03/2014

Hugo Vanden Driessche stopt als directeur van het Kaaitheater en gaat op pensioen. Medestanders roemen hem om respect voor artiesten en bedrijfskundige benadering van het vaak chaotische kunstwereldje.

Hugo De Greef, intendant en stichter Kaaitheater: ‘Unieke kwaliteiten’
“Ik was in 1976 pas begonnen aan een studentenjob in de Beursschouwburg, waar ik in een klein kantoortje zat om wat communicatiewerk te doen, toen een pas aangeworven gewetensbezwaarde tegenover mij werd gezet. Dat was Hugo Vanden Driessche. Vanaf dat moment heeft hij gewerkt vanuit zijn kwaliteiten die vrij uniek waren en die de sector echt wel nodig had. Hij vervulde zijn rol op het zakelijke en administratieve vlak ook altijd met een enorm respect voor de artiesten en hun werk. Hij wist dat dat de essentie was en daarom hoorde hij er voor de kunstenaars ook altijd bij. Er werd naar hem geluisterd. Toen hij in 1993 van deSingel naar het Kaaitheater terugkwam, heeft hij mij eerst gepusht om de structuur daar te versterken. Het is op dat moment dat Wilfried Martens er voorzitter geworden is. Zijn hardnekkigheid kwam altijd voort uit een overtuiging en is in deze stiel een noodzaak om tot kwaliteit te komen. Dat hij mensen en structuren samenbracht waar hij daar de kans toe zag, hangt samen met zijn maatschappelijk engagement.”

Josse De Pauw, theatermaker en auteur: ‘Geen binnenweggetjes’
“Hugo en ik hebben een serieus stuk van het traject samen afgelegd. Hij was er bij in de Beursschouwburg, en toen we Schaamte opgericht hebben. Maar ik ken hem zelfs al van in onze woelige adolescentiejaren. Ik herinner me dat hij eens uit de kliniek van Asse is ontsnapt en tot bij mij thuis is geraakt. Dat typeert wel een beetje zijn karakter. Koppig ja, maar op een fantastische manier. Omdat hij altijd recht in zijn schoenen staat. Hugo was niet te verleiden tot binnenweggetjes. Hij was een van de eerste mensen die de chaotische kunstwereld van toen een structurele en financiële basis gaf. Hij had ook veel begrip voor de kunstenaars die allemaal ontzettend veel wilden, terwijl er weinig middelen waren. De vergaderingen waarin het soms hard tegen hard ging, waren voor ons een goede scholing. Daarnaast maakte hij ook op een waardige manier de moeilijke link tussen kunstenaars en de politiek. Zijn reputatie is stevig in het hele landschap, want hij heeft zijn kennis ook altijd graag doorgegeven.”

Hugo Weckx, voormalig Vlaams minister van Cultuur en Brusselse aangelegenheden: ‘Bedrijfskundige benadering’
“Hugo was een kunstmanager avant-la-lettre. Hij staat aan de bakermat van het Vlaamse culturele leven binnen Brussel. Voor wat hij samen met Jari Demeulemeester en Hugo Degreef verwezenlijkt heeft, zijn wij hem veel dankbaarheid verschuldigd. Ik denk aan de manier waarop hij leiding gaf aan de onderhandelingen tussen de werkgevers van de culturele instellingen, de vakbonden en het personeel, om mee de collectieve arbeidsovereenkomsten vorm te geven waarin hij heeft kunnen doen aanvaarden dat in die instellingen uiteraard soms ook ‘s avonds moet kunnen worden gewerkt. Hij was dus ook buiten zijn functies bij de Beursschouwburg en het Kaaitheater een uitstekend bemiddelaar. Hij benaderde de kunsten meer bedrijfskundig dan vroeger gebruikelijk was, en dat was ook mijn instelling. Cultuur en economie moeten en kunnen hand in hand gaan. Maar zijn belangrijkste verwezenlijking is uiteraard dat hij het Kaaitheater heeft uitgebouwd tot een kunstencentrum dat naast de Vooruit in Gent en deSingel in Antwerpen kan staan.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Podium

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni