Ninoofsepoort in 2011 geheel nieuwe wijk

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
11/09/2008
Er liggen ambitieuze plannen klaar voor de heraanleg van de Ninoofsepoort. Die komt er tegen 2011. Althans, als het van Brussels minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) afhangt. "We willen de openbare ruimte beter verdelen tussen alle weggebruikers." Het project kadert in de opwaardering van de hele kanaalzone.

Smet stelde de plannen voor tijdens een infovergadering, daarbij bijgestaan door burgemeester Philippe Moureaux (PS) van Molenbeek, Brussels schepen van Stedenbouw Christian Ceux (CDH) en Brussels minister voor Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo). De aanwezigen, overwegend blanke middeninkomens, waaronder veel Nederlandstaligen, mochten na afloop hun suggesties bekendmaken.

"De Ninoofsepoort is momenteel een beetje no man's land," vertelt Smet. "In de loop van toekomst willen we er een wijk van maken met een groot park en veel open ruimte."

Concreet betekent dit dat de huidige Nijverheidskaai en de Rechthoekstraat plaats moeten maken voor een park. De Ninoofsesteenweg wordt net voor de kruising met de Kleine Ring een weg met vijf rijstroken en een afgeschermd fiets-en wandelpad. Zo kan het verkeer richting Brussel makkelijker op de Kleine Ring aansluiten. Naast de Ninoofsesteenweg komt er een woon-en kantoorproject. En ook de sluis in het kanaal wordt vernieuwd.

Trambedding
Maar er is meer. De tram, die nu tussen het verkeer loopt, krijgt een aparte bedding, weg van het verkeer. Die bedding loopt door het zogenaamde 'minerale gedeelte' van het park, en krijgt een artificiële ondergrond. Trams en bussen zullen er aan lage snelheid tussen de parkbezoekers rijden. Het groene gedeelte van het park, met reliëfvormen, zal opgaan in de bestaande sportterreinen van de Stad Brussel.

"Weliswaar afgesloten, maar visueel toch zo dat het lijkt alsof de twee bij elkaar horen," verduidelijkt Smet. De huidige halteplaats voor bus en tram aan de Kleine Ring wordt de grens van een woonerf, dat uitsluitend voor zwakke weggebruikers en lokaal verkeer toegankelijk is. Tenslotte komt er een brug voor fietsers en voetgangers over het kanaal. De heraanleg van de Ninoofsepoort is een onderdeel van het bredere project om de volledige kanaalzone te herwaarderen, compleet met afzonderlijke fiets-, tram- en voetgangerszones.

Philippe Moureaux steunt het project als burgemeester van Molenbeek - aan de andere kant van het kanaal - maar formuleerde enkele bedenkingen. "Het park mag 's avonds geen vrijhaven voor allerhande praktijken worden. De politie moet nog makkelijk kunnen interveniëren. Ook moeten we eens nadenken wat we nu eigenlijk met het gewest willen doen: er een recreatieve functie aan geven, of toch het economische aspect ervan benadrukken."

Opmerkingen
Vragen en opmerkingen van de omwonenden bleven niet lang uit. "De presentatie was wel in orde, en verkeerstechnisch zit het ook wel goed. Ik vind het wel spijtig dat er langs de nieuwe Ninoofsesteenweg een kantoorproject komt waartegen in het verleden al veel werd geprotesteerd (de Watantoren, red.). Ik zou veel liever hebben dat er een multifunctioneel complex komt, waar wonen, cultuur en winkelen elkaar afwisselen," oppert Marcel Rijdams, Brussels gemeenteraadslid voor Groen! en stedenbouwkundig architect. "Ik ben blij dat dit project er komt. Twintig jaar geleden zou zoiets niet bespreekbaar zijn geweest," meent toekomstig inwoner van Molenbeek Dirk Berckmans op zijn beurt.

Veertien miljoen euro
Smet benadrukte dat het slechts om een voorlopig masterplan gaat. "Iedereen die dat wenst, kan tot en met 19 september suggesties aanbrengen, waarmee we rekening zullen houden. Tegen het einde van dit jaar willen we een stedenbouwkundige vergunning aanvragen, en we organiseren nog een vergadering met de omwonenden. In het voorjaar van 2009 volgt dan het openbaar onderzoek, waarop schriftelijk gereageerd kan worden. In 2011 willen we met de werkzaamheden klaar zijn."

De totale kostprijs van de werken wordt geraamd op veertien miljoen euro. Wordt vervolgd.

:: De voorlopige plannen zijn te raadplegen op www.mobielbrussel.be. Suggesties kunnen gemaild worden naar info@smet.irisnet.be


Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni