Nieuwe MIVB-baas houdt lippen stijf op elkaar

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
27/06/2012
Brieuc de Meeûs (51), nu nog grote baas bij bagageafhandelaar Flightcare, wordt per 1 september de nieuwe baas van de MIVB. Hij houdt de lippen stijf op elkaar tot eind december/begin januari. Bij zijn eerste ontmoeting met de pers kwam De Meeûs bedachtzaam en minzaam over.

D e Meeûs liet zich de complimenten van minister-president Charles Picqué (PS) en minister van Verkeer Brigitte Grouwels (CD&V) welgevallen. "We hebben een klepper van formaat binnengehaald," zei Grouwels.

De Meeûs' kwaliteiten werden uitgebreid in de verf gezet: affiniteit met veranderingsprocessen, ruime ervaring in de privésector, duidelijke leiderschapsstijl, en last but not least zeer vlot en duidelijk in zijn communicatie. Een duidelijke vingerwijzing naar Kris Lauwers, de huidig algemeen directeur ad interim van de MIVB, die in een interview met De Morgen had gezegd dat de reizigers meer moesten worden 'uitgemolken'. Politiek Brussel steigerde, Lauwers' kansen leken verkeken. Maar eigenlijk waren de Franstaligen van de meerderheid vooral opgelucht. Ze waren als de dood dat Lauwers als beste uit de selectieprocedure zou komen, ook al omdat de voorzitster van de raad van bestuur, Adelheid Byttebier (Groen), ook Nederlandstalig is. Grouwels bedankte Lauwers - die op post blijft als adjunct - voor het geleverde werk.

In Franstalig België was de aanstelling van de Meeûs groot nieuws. De krant La Libre Belgique kopte op de frontpagina: 'Politiek neemt MIVB opnieuw in handen'. De Meeûs is nog niet eens in dienst en nu al worden de verschillen met zijn voorganger, de flamboyante Alain Flausch, uitgebreid in de verf gezet.
Tussen Flausch en de politiek waren de relaties allesbehalve rimpelloos. Flausch werd binnengehaald toen de liberalen het in Brussel voor het zeggen hadden, en dat heeft de PS nooit verteerd. Ridouane Chahid, ondervoorzitter van de MIVB, is de felste criticus (permanent in de media) van de vervoersmaatschappij.

Uitdagingen
De uitdagingen voor de MIVB - en dus voor de Meeûs - zijn gigantisch. De sterke bevolkingsgroei waar de hoofdstad tegenaan kijkt, is nu al te voelen in metro, tram en bus. Tussen vandaag en 2016 - niet langer dan vier jaar - zou het aantal reizigers met dertig procent toenemen, en tegen 2025 zelfs met 75 procent. Dan bereikt het aantal MIVB-klanten de kaap van de vijfhonderd miljoen per jaar. "Maar de MIVB moet niet alleen rekening houden met de kwantiteit, ze moet ook in de toekomst kwaliteit leveren," aldus Grouwels. Dat betekent: een hogere frequentie en een uitbreiding van het net. Dat komt dan bovenop blijvende aandachtspunten als veiligheid en netheid.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni