‘Maak de hele Vijfhoek autovrij’

© brusselnieuws.be
12/09/2011
Maak de hele Vijfhoek autovrij en vraag een significante bijdrage voor goederentransport dat toch het centrum in wil. Brussel zal er niet alleen een aangenamere stad door worden, het is ook een manier om veel geld te besparen. Dat schrijft de Amerikaanse auteur-activist Joel Crawford.

Crawford is onder meer auteur van de boeken Carfree Cities en beheert de website carfree.com. Zijn oproep voor Brussel doet hij in een opiniebijdrage in Alert, het blad van de Brusselse Raad voor het Leefmilieu.

"Het gebied binnen de Vijfhoek is een perfecte kandidaat voor het eerste stadium van een autovrije stad. De zone is vrij dichtbevolkt en er is al een degelijk openbaar vervoersnet," schrijft Crawford. "Als de auto's er weggenomen worden, zou er heel wat plaats bijkomen voor trams, bussen, fietsers en voetgangers, met nog steeds plaats voor productie-, sociale en recreatieve activiteiten."

Crawford wijst erop dat zo'n maatregel niet in een klap kan ingevoerd worden. Hij stelt een reeks maatregelen voor die tot een snelle vermindering van het aantal wagens zou leiden:

  • Drastische verhoging van de parkeertarieven elk jaar
  • Een stadstol naar Londens model
  • Een taks voor alle voertuigen die geparkeerd zijn in de zone (ook in privé- en bedrijfsgarages)
  • Bovengronds parkeren afbouwen en het terrein voor activiteiten gebruiken
  • De frequentie van het openbaar transport fors opdrijven
  • De drukste buslijnen door trams vervangen
  • De fietsinfrastructuur verbeteren
  • De voetganger koning maken

Besparing
De auteur geeft toe dat er wellicht nog een tijd vrachtvervoer zou nodig zijn in de binnenstad met conventionele vracht- en bestelwagens. Tegelijk pleit hij voor een taks voor die voertuigen, om zo onnodige verplaatsingen te vermijden. Hij verwijst naar Groningen waar dat principe al wordt toegepast.

Een autovrije stad betekent voor Crawford ook een belangrijke besparingsoperatie. Hij wijst op de meervoudige indirecte kost van het autoverkeer. Medische kosten door ongevallen, ziekte voor vervuiling, economische gevolgen van files, grondkosten omdat een groot deel van de bodem voor autoverkeer wordt ingericht en verhoogd overstromingsgevaar door een verhard wegdek zijn maar enkele van de factoren die de auteur aanhaalt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni