Luchthavenpolitie en vakbonden slaken noodkreet over 'wanbeleid'

© Belga
31/03/2016

Agenten van de luchthavenpolitie hebben woensdag in een open brief aan hun leidinggevenden hun ongenoegen geuit over 'het gevoerde wanbeleid' inzake veiligheid op de luchthaven van Zaventem. Er zouden ook problemen zijn bij luchthavenuitbater BAC. Personeel wordt niet goed gescreend, en wantoestanden worden niet gemeld aan de overheid.

De open brief komt van de interventieleden van Politiezorg, de afdeling van de federale politie die op de luchthaven zorgt voor de behandeling van klachten en aangiften, het vaststellen van misdrijven, het uitvoeren van patrouilles en beschermingsopdrachten. Ze wijzen erop dat ze al maanden signalen hebben gegeven over lacunes in het veiligheidsbeleid.

Zo kaarten de agenten aan dat de vier niveaus van het luchthavengebouw "vrij toegankelijk voor iedereen" zijn, dus ook voor criminelen. Ze zeggen dat terroristen daar gebruik van maakten. "Het staat vast dat men verkenners heeft uitgestuurd om poolshoogte te nemen van de veiligheidszeef om de terreur te plannen."

Gebrekkige screening
En verdachte personen kunnen ook zonder veel problemen aan de slag bij de luchthaven, volgens een artikel van DeWereldMorgen.be. Volgens de regels moet elke nieuwe werknemer 5 weken gescreend worden voor die een badge kan krijgen. Maar heel wat jobs zijn interimjobs, en die werknemers kunnen geen 5 weken wachten op een badge. Daarom zou er dus vaak een loopje genomen worden met de regels.

De agenten wijzen er ook op dat heel wat werknemers een gerechtelijk verleden hebben. "De kat is bij de melk gezet", vinden ze. Er wordt gepleit voor de actieve opvolging van problematisch gekend personeel op veiligheidsgevoelige plaatsen op de luchthaven, een strengere screening van badges en het ontslag van reeds opgevolgde personen inzake terrorisme.

Ook het intern toezicht laat te wensen over, zegt DeWereldMorgen.be. Veiligheidsinspecteurs van de luchthaven controleren de procedures, en moeten pv's opstellen over inbreuken. Die moeten naar het parket gestuurd worden, maar dat gebeurt niet. Luchthavenuitbater BAC zou die liever intern willen houden, omdat sommige maatregelen ingaan tegen hun commerciële belangen, volgens de website.

'Meer controles nodig'
De controles laten ook te wensen over, vindt de politie. Voor de centrale fouillering is er geen enkele veiligheidscontrole van reizigers en bagage, zo stellen de agenten. "Dit open luchthavenbeleid is in andere landen al lang voorbijgestreefd en is hét voorbeeld van de fundamenteel onveilige situatie op de luchthaven van Zaventem." Ze eisen dan ook controles vóór mensen het luchthavengebouw betreden en willen geen personenvoertuigen meer in een straal van honderd meter in de buurt van het gebouw.

Ook wijst het personeel op talloze incidenten met daklozen die permanent de werking van de dienst belasten, het personeelstekort, "de abominabele infrastructuur" en "verouderde bewapening". Ook de "bedenkelijke procedure" voor de afhandeling van achtergelaten bagage moet herzien worden, vinden ze. De agenten breken ook een lans voor een SRT-team dat getraind is om uit te rukken bij incidenten met amokmakers of terreurdaden.

Aanslagen Brussel 2016

Op de luchthaven van Zaventem ontploften op 22 maart 2016 twee bommen. Ook in metrostation Maalbeek was er een explosie. Op 12 september ging het proces, dat 9 maanden zal duren, van start in Brussel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Aanslagen Brussel 2016

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni