Louizalaan: Paaltjes tegen wildparkeren

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
11/07/2013
Het stukje Louizalaan tussen Louizapoort en Stefaniaplein kreunt onder het wildparkeren. Gewest, gemeenten en handelaars willen daar iets aan doen.

De flessenhals of 'goulet Louise' zoals die in de volksmond heet, is al langer bron van problemen. Auto's parkeren zich op het voetpad, vrachtwagens die leveren blokkeren het verkeer of rijden op het trottoir om het verkeer niet te hinderen. De tram rijdt in een beschermde baan, waardoor auto's moeilijk kunnen uitwijken. En dan zijn er nog de talrijke voetgangers die van de ene kant naar de andere proberen te geraken. Het maakt de flessenhals een echt zwart punt is op vlak van mobiliteit.

In de vorige legislatuur heeft minister van Vervoer Pascal Smet (SP.A) geprobeerd om de flessenhals autovrij te maken. Verkeerstechnisch is dat mogelijk. Er loopt een autotunnel onder. Er is dus voldoende capaciteit voor de auto via deze invalsweg. Maar Smet beet er zijn tanden op stuk.

Blijkbaar zorgt de huidige situatie ook niet voor voldoening, want sinds enkele maanden vergaderen de drie betrokken gemeenten Elsene, Brussel-Stad en Sint-Gillis, Mobiel Brussel, het kabinet van vervoersminister Brigitte Grouwels (CD&V) en van economieminister Celine Frémault (CDH), samen met de handelsverenigingen om tot een oplossing te komen.

Daar is een eerste denkpiste uit gekomen. Het trottoir zou over de volledige lengte paaltjes krijgen. Daar waren de handelaars aanvankelijk tegen, omdat het de leveringen bemoeilijkt.

Stadsmeubilair
Om dat probleem op te vangen, zou beslist worden om de leveringen toe te laten op de rijweg tussen 10 en 12 uur. "Uit onderzoek is gebleken dat 70 procent van de leveringen in die tijdspanne gebeurt," zegt de woordvoerder van het kabinet van minister Grouwels. Vraag is wel of de tram hierdoor niet bijkomend gehinderd zal worden, want de auto's zullen uitwijken naar de trambaan.

Minister Grouwels belooft tegelijkertijd om de trottoirs en het stadsmeubilair te herstellen zodat de chique winkelstraat terug aan glans kan winnen. Als er snel een akkoord wordt bereikt, kunnen de werken in het najaar van start gaan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni