Kir tegen voetgangerszone Madou

LV
© brusselnieuws.be
10/09/2012
Emir Kir (PS), kandidaat-burgemeester in Sint-Joost, vindt het geen goed idee om een deel van de Leuvensesteenweg permanent autovrij te maken. Het stukje van de steenweg tussen Madou en het Sint-Joostplein is voorlopig ingericht als winkel-wandelstraat in afwachting van een definitieve heraanleg.

Bij wijze van experiment werd een stuk van de Leuvensesteenweg autovrij gemaakt na de vernieuwing van de riolering afgelopen winter. Het asfalt en het straatmeubilair kregen er een opvallende gele kleur. Sinds de feestelijke opening in april zijn geregeld evenementen georganiseerd om 'Walking Madou' in de kijker te zetten.

Op termijn zou het stukje steenweg definitief inricht kunnen worden als winkel-wandelstraat, met enkel een busbaan richting buitenwijken. De werken zouden in 2013 moeten gebeuren.

Zowel minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) als burgemeester Jean Demannez (PS) zijn voorstander van dat plan. Nu blijkt echter dat Demannez' partijgenoot en gedoodverfde opvolger als burgemeester Emir Kir er een andere mening op nahoudt.

'Geen overleg'
"Het is onaanvaardbaar dat een project van een paar mensen wordt opgelegd aan de meerderheid", zegt de staatssecretaris voor Netheid in La Capitale. "Een semi-voetgangerszone met busbaan inrichten in een straat met een sterke helling is geen goed idee."

Kir preciseert tegenover brusselnieuws.be dat veel buurtbewoners niet te spreken zijn over het project omdat zij sinds het autovrij maken van de Leuvensesteenweg extra verkeer in hun straat zien. Er circuleerde eerder een petitie tegen de voetgangerszone. "We moeten het project laten vallen en vertrekken van overleg", aldus de staatssecretaris. "We moeten gaan voor een ambitieus project gaan maar niet zonder participatie. De inwoners van Sint-Joost zijn evenveel waard als die van de Havenlaan."

Bus keert terug in oktober
Bij de burgemeester klinkt een ander geluid. "Het kan zijn dat een buurtbewoner tegen is en een intellectueel uit Ukkel het fantastisch vindt maar we moeten ons niet laten leiden door meningen, wel door objectieve gegevens", aldus Demannez tegenover brusselnieuws.be. "In oktober zal een belangrijke test volgen. Dan sturen we de bussen richting buitenwijken opnieuw door de Leuvensesteenweg en kunnen we vaststellen of dat werkbaar is in een winkel-wandelstraat."

Op basis van de testfase in oktober zal beslist worden over de toekomst van de Leuvensesteenweg. "Walking Madou was ludiek bedoeld en viel samen met verschillende festiviteiten in de zomer. Ik ben nog altijd voorstander van het project dat we met minister Grouwels hebben uitgewerkt maar als blijkt dat een autoloze Leuvensesteenweg schade berokkent aan de buurtbewoners, zal ik mij verzetten. Van de regering verwacht ik dan weer dat ze met een stem spreekt."

Winkelstraat én verkeersas
Kir wil terugkeren naar de oude verkeerssituatie, waarbij de Leuvensesteenweg zowel winkelstraat als verkeersas is. "De steenweg moet voor iedereen verbeterd worden: voetgangers, openbaar vervoer en voor het autoverkeer. Het is mogelijk om die verschillende noden te verzoenen, met een vak voor de bussen en een voor de auto's, bij voorbeeld."

Onlangs bleek nog dat het bezoekersaantal van de winkelzone Madou licht gestegen was sinds de auto niet meer welkom is.

Demannez is lijsttrekker voor de PS in Sint-Joost bij de gemeenteraadsverkiezingen in oktober. Ook als hij opnieuw burgemeester wordt, is de kans echter groot dat hij de fakkel vroeg of laat doorgeeft aan Kir. Die staat derde op de lijst en kan doorgaans rekenen op een pak meer voorkeursstemmen, onder meer door de steun vanuit de Turkse gemeenschap die sterk vertegenwoordigd is in de kleinste gemeente van het land.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving , Politiek , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni