Taxiprotest tegen Uber

Jaaroverzicht: 'Wettelijk kader dringt zich op in Uberdossier'

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
06/01/2016

Voor de ene is het een zegen, voor de andere zijn het piraattaxi’s. De wetgever trok zich de haren uit het hoofd. Betogingen van de taxisector en protest uit de Uber-hoek mochten niet baten. De minister buigt zich thans over het wettelijk kader.

Kon u zich vinden in de schemerzone waarin het alternatief taxivervoer in Brussel een markt inpikte?
Wim Faber, mobiliteitsspecialist en hoofdredacteur van Magazine Personenvervoer en Taxi Times: “De man die met UberPOP, Djump en soortgelijke initiatieven rijdt, kan de buurman en slager van om de hoek zijn. Het zijn allemaal mensen die geen vergunning hebben voor beroepsmatig personenvervoer, en met hun private wagen rijden. Dus worden ze op geen enkele manier gecontroleerd.”

“Taxichauffeurs hebben wel een vergunning, moeten zich medisch laten checken en hun antecedenten zijn bekend. Taxi’s moeten ook naar de autocontrole. Je kan je bij Uber vragen stellen over de sociale bijdragen en de manier van belastingsaangifte. Een wettelijk kader ter beveiliging van de consument dringt zich dus op.”

Ziet u een oplossing voor het regulariseren van wat nu piraattaxi’s heten?
Faber: “Uit het feit dat UberPOP in vrijwel alle Europese landen verdwenen is leid ik af dat de initiator zelf inzag dat dit geen werkbare optie bleek. Ik hoop dat dit geen strategische beweging is om later via een achterdeur met een vergelijkbaar systeem terug te komen. De vraag is of de overheid hiervan angst moet hebben. Want als ik naar Brussel kijk, is het precies diezelfde overheid die een nieuwe regelgeving wil introduceren, met een plaats voor Uber.”

“Waarom moet er überhaupt een nieuwe regelgeving komen? De bestaande kan gewoon wat flexibeler worden, ook voor de taxibedrijven. En daarin kunnen alle afgeleiden van het concept Uber perfect werken, zolang ze zich binnen de wet situeren. De taxisector mag gerust wakkergeschud worden en de wetgeving eveneens. Maar er moet wel met gelijke middelen gestreden worden. We zien dan wel wie de beste service en prijzen biedt.”

Welke toekomst ziet u voor het alternatieve taxivervoer?
Faber: “Wat is er nieuw aan? Als het enige is dat je bij Uber een flesje water krijgt, nou, big deal. Apps zijn niets nieuws. Uber heeft de betaling per creditcard aan die app gekoppeld, op zich weinig innovatiefs. Dat bestond in de taxiwereld ook al.”

“Als ze zich keurig aan de wet houden, zeg ik: lang leve de concurrentie. Want als ik nu in een Brusselse taxi stap – van thuis bij het Meiserplein tot Zaventem 30 euro – dan word ik er niet meteen vrolijk van.”

“Ik hoop dat Uber binnen de wet blijft werken, en dat de taxisector en overheid dit als een wake-upcall zien voor innovatie. Niet alleen wat betreft dienstverlening, ook wat betreft prijs. Minister Pascal Smet (SP.A) beloofde tegen eind december 2015 met zijn innovatieve wet klaar te zijn. Ik ben benieuwd.”

Jaaroverzicht 2015

2015 met de blik op 2016 of het eigenzinnige jaaroverzicht van Brussel Deze Week. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Jaaroverzicht 2015

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni