Hertogin van Brabantplein 02 c Bart Dewaele

Heraanleg Hertogin van Brabant nefast voor handel

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
07/05/2014

Al sinds het najaar van 2012 zijn er werkzaamheden aan de Hertogin van Brabantplaats, aan de Ninoofsesteenweg. Niet alleen zijn buurtbewoners en handelaars de werkzaamheden beu, de gewijzigde verkeerssituatie zorgt voor moeilijkheden bij het parkeren en het rijden. Anarchie en onbegrip heersen.

‘I ci, on a besoin de voiture,” is de niet mis te verstane boodschap van een Italiaanse man die we treffen in café ‘Milano’, op de hoek van de Ninoofsesteenweg en de Hertogin van Brabantplaats. Binnenin gaat het er vrolijk aan toe. Er wordt luidruchtig gekaart. Er wordt koffie geserveerd, maar achter de toog blinken de flessen Italiaanse aperi- en digestieven. Buiten, op het terras, leest een klant rustig zijn Gazzetta dello sport. Naast hem ontstaat een kleine samenscholing.

“Wat hebben ze nu gedaan?” zo klinkt het luidkeels. De vlotte prater sommeert ons om te komen kijken. “Ziet u die bollen op de grond, die mensen moeten verhinderen fout te parkeren? Vorige week is daar nog een oude dame over gevallen. Dient tot niets, want vrachtwagens rammen die dingen toch zo omver.” De obstakels zijn zo geplaatst dat ze in het verlengde liggen van het zebrapad, waarvan de verf al niet zichtbaar meer is. “Dat parkje dat men heeft gemaakt? Ja, niet onaardig, maar toen we onze auto’s nog op het plein konden parkeren was er nog sociale controle. Nu huizen er ‘s avonds drugsverslaafden. En de bankjes? Dat zijn geen bankjes, maar keien met een ijzeren raster op. Mijn kont doet er zeer van.”

Ondertussen rijdt de ene auto na de andere op de verkeerde manier de Ninoofsesteenweg op. Vermits verkeer komende van de Birminghamstraat niet meer twintig meter links mag afdraaien om de steenweg op te rijden, maar een omweg moet maken via de Prinsesstraat en de Mariemontkaai, houden vele automobilisten de eer aan zichzelf en draaien zij toch naar links. We zijn getuige van enkele bijna-ongelukken. “U moet maar eens tijdens de spits komen, dan is het nog erger,” zo vertrouwt de Italiaanse woordvoerder ons toe.

Beton gieten
De lange duur van de werkzaamheden, het weghalen van de parkeerplaatsen en de nieuwe verkeerssituatie leidde tot een burgerinterpellatie tijdens de jongste gemeenteraad. Patrick Bacart, die een medische groepspraktijk openhoudt op het plein, voerde toen het woord. “Tachtig procent van de handelaars op het plein merkt dat de zaken minder goed gaan vergeleken met hetzelfde trimester vorig jaar. Negentig procent denkt dat het nog erger zal worden. We hebben weet van zeven personen die hun werk kwijt zijn geraakt. Vijftig procent is ronduit ontevreden over de heraanleg,” wist Bacart.

“Weet u, ik ben nog relatief kalm,” zegt Bacart wanneer hij ons een week later ontvangt in zijn praktijk, tussen de vele zieken door. Hij opent het raam, met zicht op het plein, en wijst. “De Sicilianen op de hoek spelen met het plan om een betonwagen te laten komen om de verkeerssluis – een put die moet verhinderen dat auto’s door kunnen – vol te gieten. Wat moet er immers gebeuren als er een begrafenis plaatsvindt in de kerk vijftig meter verder? De kist dat hele eind dragen? Kijk, het parkdeel van het plein, de noordkant van de Ninoofsesteenweg, is aardig. Maar wat men daar gedaan heeft aan de andere kant, dat tart toch alle verbeelding?” Bacart doelt op het gedeelte van de Hertogin van Brabantplaats waar men de wekelijkse markt wil laten plaatsvinden. Daar is een deel van de vroegere toegangsweg tot de parkeerplaatsen gewoon bewaard gebeleven, maar afgezet voor verkeer. “Als er maar één keer per week een markt is op dinsdag, dan kan men de rest van de week aan die kant van het plein toch parkeren toelaten?”

Schepen van Mobiliteit Jan Gypers (Open VLD) wees er tijdens de gemeenteraad op dat er een overlegcommissie is geweest waar de buurtbewoners hun zeg konden doen. Hij gaf wel toe dat de heraanleg lang duurt. “We willen langdurig parkeren ontmoedigen, zodat de bewoners hun auto kwijt kunnen.” Zijn collega van Handel Ahmed El Khannouss (CDH) beloofde dan weer dat het louter om een testfase gaat. “Als er mobiliteitsproblemen zijn in de wijk, dan grijpen we wel in. En we zijn bereid de handelaars te helpen.”

Een man raapt met een grijptang vuilnis op op het Hertogin van Brabantplein. Wanneer we hem erover aanspreken, legt hij ons in gebroken Frans uit dat hij dat voor zijn plezier doet. De bediende in de supermarkt even verderop is niet in staat om uit te leggen wat hij van het heraangelegde plein denkt. Wanneer we het plein even observeren, komen er op korte tijd heel wat vrouwen voorbij, van kop tot teen bedekt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni