Grouwels over lijn 71: 'Metro is onhaalbaar'

© brusselnieuws.be
24/07/2013
Veel tegenstanders van een tram op de Elsensesteenweg pleiten voor een metro. Maar die oplossing is meer dan tien keer duurder, zou overcapaciteit genereren en kan wel twintig jaar op zich laten wachten, argumenteert minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V).

Binnen de lokale Elsense meerderheid pleit vooral MR keer op keer voor een metro als alternatief voor de door het Gewest geplande vertramming van de verzadigde buslijn 71. Ook de plaatselijke N-VA, weliswaar niet vertegenwoordigd in de gemeenteraad, pleit nu voor een ondergrondse oplossing.

"Het is vreemd rond een project van dergelijke omvang voorstellen te lezen die elke cijfermatige basis en derhalve ook elke realiteitszin ontberen", zegt Grouwels in een reactie. "Een metro zou minimum 700 miljoen euro kosten, tegenover 54 miljoen voor een tram, die gebruik kan maken van de reeds bestaande sporen tussen Flagey en de ULB. Een metro is met andere woorden financieel onhaalbaar. Ook de exploitatiekost van een metro ligt hoger dan die van een tram."

Bovendien zou een metro een te grote capaciteit bieden, stelt Grouwels. "Een tram aan dezelfde frequentie als de bus doet de capaciteit toenemen met factor 2,5. Dat volstaat om de huidige en toekomstige vraag op te vangen. Een metro doet dit met factor 6,85. Met andere woorden: een metro is een zeer dure vorm van 'overshooting'."

Tot slot zou een metro pas over twintig jaar klaar zijn, terwijl de vertramming op twee jaar klaar kan zijn, te beginnen in 2015. "Een vertramming zorgt voor een snelle oplossing voor een probleem dat zich vandaag stelt. Door de toename van de verkeerscapaciteit met een tram komt er bovendien ruimte vrij om de verkeersstromen aan te passen", besluit de minister.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni