Spoorwegbeheerder Infrabel is woensdag gestart met het boren van de eerste van twee tunnelkokers van het Diabolo-project, de noordelijke spoorontsluiting van de luchthaven Brussels Airport. De nieuwe verbinding moet de luchthaven makkelijker en sneller toegankelijk maken met de trein.

Het station Brussels Airport zal tegen midden 2012 via een ondergronds spoor worden verbonden met de nieuwe spoorlijn Schaarbeek/Mechelen, die op de middenberm van autosnelweg E19 zal lopen. Dankzij de nieuwe verbinding kunnen reizigers dan rechtstreeks van en naar de luchthaven sporen, zonder nog te moeten overstappen in de Brussel-Noord, Zuid of Centraal. Een rit van Brussels Airport naar Antwerpen bijvoorbeeld, zal dan minder dan een half uur duren.

"Van alle mensen die van en naar de luchthaven gaan, zijn er momenteel een kleine twintig procent die dat met de trein doen. De ambitie is om dat cijfer tegen 2030 op minstens dertig procent te krijgen," zegt minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere (CD&V).

Het Diaboloproject staat wel onder druk na een klacht vaneen aantal Mechelaars bij de Raad van State. Zij vinden dat de spoorlijn niet overeenkomt met de bestemming van het gebied en en vroegen een definitieve vernietiging van de bouwvergunning bij de Raad van State.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni