Gewest voert massaal rechts-door-rood-bord in

Kris Hendrickx
© brusselnieuws.be
19/07/2013

De borden die fietsers toestaan om rechtsaf te slaan aan een rood verkeerslicht vormen geen bijkomend veiligheidsrisico. Dat zegt het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). Het Gewest wil de borden nu op minstens 70 kruispunten invoeren, vernam brusselnieuws.be.

Fietsers moeten nu nog vaak wachten voor een rood verkeerslicht, zelfs als ze rechtsaf kunnen zonder de verkeersstroom te kruisen. Het Gewest begon daarom vorig jaar met een proefproject met borden die fietsers die mogelijkheid bieden. Er kwam ook een tweede bord dat fietsers rechtdoor laat rijden door rood als er geen straat aan de rechterkant is.

Het BIVV observeerde de proefopstellingen en besluit nu dat de borden geen bijkomend veiligheidsrisico inhouden. Dat heeft staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) geantwoord op een vraag van Jef Van Damme (SP.A). brusselnieuws.be kon het antwoord inkijken.

255 kruispunten bestuderen
Het Brussels Gewest besluit daarom om de borden ook op grote schaal in te voeren. Op dit moment bestuderen experts de 255 gewestelijke kruispunten waar ook een fietspad ligt.

Op dit moment is al duidelijk dat minstens 70 kruispunten geschikt zijn voor plaatsing van de borden. Dat kunnen er nog meer worden.

Bij de selectie hanteert het Gewest naast de wettelijke normen ook nog bijkomende eisen. Zo mag de maximumsnelheid aan het kruispunt niet hoger liggen dan 50 kilometer per uur. De zichtbaarheid moet ook goed zijn voor bestuurders en fietsers en het kruispunt moet een relatie eenvoudige configuratie hebben.

Het Gewest vraagt ook advies aan de betrokken gemeenten.

Naast de gewestkruispunten kunnen ook gemeentekruispunten worden uitgerust. De Stad Brussel, Anderlecht en Watermaal-Bosvoorde toonden al belangstelling.

'Blij dat het eens geen ballonnetje is'
Jef Van Damme is opgetogen over de maatregel. "Ik ben erg blij dat het nu eens niet om een ballonnetje gaat, waarvan later blijkt dat er toch geen slaagkans heeft, zoals ongetwijfeld bij de fietsstraat op de Louizalaan zal blijken."

Van Damme betreurt dat De Lille de gemeenten om advies vraagt. "Daardoor dreigen we zoals zo vaak in een situatie te verzeilen waarin het Gewest iets beslist dat vervolgens door de gemeenten wordt geblokkeerd, met die typisch Brusselse stilstand tot gevolg. Denk maar aan de impasse rond de quadborden."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni