Gewest onderzoekt tijdelijke oplossing voor Stefaniatunnel

© brusselnieuws.be
25/01/2016

Het Brussels Gewest wil werk maken van een tijdelijk oplossing om het autoverkeer zo snel mogelijk opnieuw door de Stefaniatunnel te laten rijden. Of dat technisch haalbaar en veilig is, moet later deze week duidelijk worden.

Dat hebben Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) en minister Pascal Smet (SP.A) gezegd op een persconferentie.

De Brusselse regering zal alles in het werk stellen om de Stefaniatunnel volledig te renoveren, zei Vervoort. “We willen de veiligheid garanderen en alles in het werk stellen om de duur van de sluiting te verminderen”, klonk het.

Een van de opties daarbij is werken met een tijdelijke constructie. “We gaan daarvoor alle opties bestuderen”, zei Vervoort.

Dinsdagmorgen vindt een speciale ministerraad plaats over de zaak. Daarop zal ook voorgesteld worden om de administratie Brussel Mobiliteit te versterken met externe specialisten.

De Brusselse regering vraagt op dit moment geen extra geld om de renovaties door te voeren. Vervoort erkent wel dat door de zware kosten het Gewest in de toekomst mogelijk afwijkt van zijn begrotingstraject. "Omdat het in het belang is van het hele land, gaan we ervan uit dat dit voor de federale Regering niet het minste probleem zal stellen", aldus Vervoort.

De minister-president zei ook dat er geen sprake van was om de investeringen in het GEN of de metro terug te schroeven. Voor de hele zone rond de tunnel komt er zoals beloofd een noodmobiliteitsplan.

Minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) zei herhaaldelijk dat hij niet naar het verleden wilde kijken. Maar hij herinnerde eraan dat hij in zijn eerste mandaat als Brussels minister van Mobiliteit (2004-2008) vastgesteld had dat er geen systematische controle van de veiligheid van de Brusselse tunnels gebeurde. "Ik heb in 2008 als eerste een apart begrotingsartikel Tunnelveiligheid gecreëerd. Daarvoor werd 10 miljoen euro ingeschreven", zei de sp.a'er. De jaren nadien schommelde het bedrag, maar bij de start van deze legislatuur verhoogde Smet de middelen voor de veiligheid en renovatie van de tunnels tot 30,5 miljoen, zowel vorig als dit jaar.

Bekijk ook het interview met Pascal Smet op tvbrussel

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni