KidM klasfoto Basisschool OLV Evere

Franstalig onderwijs: ‘Niet meer geld geven maar beter organiseren'

© brusselnieuws.be
09/07/2014

Het Franstalig onderwijs krijgt genoeg geld en er zijn ook genoeg leerkrachten. Het probleem ligt bij de organisatie. Dat stelt professor Robert Deschamps van de Universiteit van Namen.

Volgens Robert Deschamps van het Centre de recherche en économie régionale et politique économique (Cerpe), liggen de problemen van het Franstalig onderwijs niet in een gebrekkige financiering.

“Behalve Denemarken, Noorwegen en IJsland besteedt geen enkel industrieland een hoger percentage van het BNP aan onderwijs”, zegt hij in Le Soir.

Ook aan leerkrachten is er geen gebrek; de Franse Gemeenschap betaalt tot 40 procent meer leerkrachten per kind dan de buurlanden. Maar maar liefst 12 procent van de bijna 100.000 betaalde leerkrachten en directeurs staan op non-actief; de helft in ziekte- of ouderschapsverlof, de helft met vervroegd pensioen.

Het vervroegd pensioen afschaffen en het einde van de lerarenloopbaan anders invullen is dus een van Deschamps' aanbevelingen.

Daarnaast moet het Franstalig onderwijs zich vooral herorganiseren, met samenwerkingen tussen netten, meer geld voor scholen die zwakkere leerlingen opleiden, meer autonomie voor scholen en leerkrachten, en een betere opvolging van de leerlingen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni