Automobielfederatie Febiac is voorstander van de invoering van een slimme kilometerheffing. De kosten moeten verschuiven van autobezit naar autogebruik, vindt de organisatie.

Een kilometerheffing kan wel degelijk invloed hebben op de files in Brussel. Dat besluit Febiac nadat ze een studie liet uitvoeren. De heffing moet de bestaande verkeersbelastingen dan wel vervangen.

Febiac stelt voor om de kosten te verschuiven van autobezit naar autogebruik. Gevolg is dat rijden in de spits in Brussel duurder zou worden. "Als je in de piekuren rijdt en op de piekplaatsen blijft, dan zou dat een meerkost opleveren", zegt Thierry Van Kan aan FM Brussel. "Maar we spreken niet van enorme bedragen, eerder van 200 tot 400 euro per jaar maximum."

Door niet autobezit maar autogebruik te belasten, wil Febiac slimme mobiliteit aanmoedigen. De gebruiker wordt immers gestimuleerd om voor "het juiste vervoermiddel op het juiste moment" te kiezen.

Febiac pleit ook voor een mobiliteitsbudget voor de laagste inkomens, betere infrastructuur met overstapparkings, en ruimere mobiliteitsopties voor werkgevers en werknemers. Concreet: de bedrijfswagen moet mogelijk blijven, maar ook andere transportmodi moeten fiscaal interessant kunnen worden gemaakt.

Vrijetijdsverkeer
Mobiliteitsvereniging Touring denkt dat het voorstel van Febiac het gedrag van automobilisten kan veranderen. "Als je weet dat 20 tot 30 procent met de auto rijdt op momenten dat het niet hoeft, waarbij vrijetijdsverkeer zich mengt in het spitsverkeer, dan kan je sturend gaan werken", zegt Danny Smagghe.

Het Brussels Gewest voert samen met onder meer Touring een proefproject uit rond rekeningrijden. De resultaten worden verwacht in de zomer van 2014.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni