Mansour Badjoko BRUZZ 1542

Enfant terrible: modeontwerper en ondernemer Mansour Badjoko

Elien Haentjens
© BRUZZ
12/10/2016

Mansour Badjoko (30) studeerde aan La Cambre, en nadien in Parijs aan het Instituur Français de la Mode. Daarna werkte hij voor beroemde modehuizen als Thom Browne en Balenciaga. Sinds kort is hij terug in Brussel, waar hij half november 2016 zijn eigen modelabel en webwinkel lanceert.

“Rond mijn twaalfde ontdekte ik de naaimachine van mijn moeder. Zo is mijn liefde voor mode ontstaan. Ik begon te experimenteren met kledij, en ontdekte welke invloed de kleren die je draagt hebben op je identiteit. Zo ontstonden er op school onder meer groepjes skaters en reggaeliefhebbers. Dankzij hun kledij konden ze zich van elkaar onderscheiden.”

“Half november lanceer ik mijn eigen merk. Daarmee wil ik me niet op een bepaalde groep richten, maar net zoveel mogelijk mensen aanspreken. Inspiratie haal ik uit de maatschappij zelf, en de vragen die ze bij me oproept. Nu ik zelf dertig ben, besef ik beter dat het aan ons is om te beslissen wat we aan onze kinderen nalaten. Ik wil mensen aan het denken zetten.”

“Voor mij heeft het veel meer zin om een arts of een architect te kleden dan een beroemde zangeres, omdat hun rol in de maatschappij belangrijker is. Bovendien wil ik niet werken voor de één procent rijksten van deze wereld. Ik werk liever voor al de rest. Al wordt dat in de modewereld niet altijd op veel begrip onthaald. Nog te vaak wordt van je verwacht dat je superexclusieve ontwerpen maakt, en alleen beroemde artiesten of filmsterren kleedt.”

“Er zijn verschillende redenen waarom ik het systeem van de modewereld wil veranderen. Zo zijn de sociale rollen veranderd. Dat een man altijd een kostuum draagt, en een vrouw een jurkje, is een cliché uit vervlogen tijden. De nieuwe generatie heeft nood aan nieuwe regels. Daarom breng ik met Mansour Badjoko sekseneutrale kleren.”

“Daarnaast is de financiële logica niet langer realistisch. Daarom wil ik voor een groter publiek werken, en hen inzicht geven in het hele proces. Zowel de productieplaats, de oorsprong van de stoffen als de prijs zullen heel transparant worden uitgelegd op de website. Op die manier wil ik mensen aanzetten om twee keer na te denken voor ze een stuk bij een grote modeketen kopen. Ik denk dat in dat bewustmakingsproces mijn verantwoordelijkheid als ontwerper ligt.”

“Niet tevreden zijn met de huidige situatie, en op zoek gaan naar manieren om ons dagelijkse leven te veranderen, vormt de kern van mijn werk. Ik wil geen revolutie ontketenen, maar wel evolutie stimuleren. In die zin kan je me een rebel noemen. Je dromen realiseren, daar gaat het om. Om die gedeelde filosofie heeft ‘Star Wars’ een belangrijke rol voor me gespeeld. Het was een van de eerste films voor volwassenen die ik als tiener gezien heb. Ook esthetisch hebben die films een klik veroorzaakt. Elke keer ik die zie, laat ik me inspireren door andere elementen.”

“Hoewel ik lange tijd in Parijs werkte, wilde ik voor de lancering van mijn eigen merk terug naar Brussel komen. In Parijs moet je je voortdurend laten opmerken, hier in Brussel is het perfect mogelijk om te verdwijnen zodat je in alle rust kan creëren. Ik hou van die anonimiteit. Maar evengoed van de multiculturaliteit, en de brutaliteit. Brussel doet niet alsof, het is een echte stad.”


DS Brussels Fashion Days
met onder meer de installatie I’m a Rebel, I Rebel, van 14 tot 16 oktober 2016 in Square, Kunstberg, Brussel. Op 15 oktober om 15 uur neemt Mansour Badjoko deel aan een debat over de invloed van de Star Wars-films op de modewereld.
www.brusselsfashiondays.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni