De Lille werkt aan goederenvervoersplan

© brusselnieuws.be
11/01/2011
Moeten vrachtwagens per se tussen 6 en 11 uur leveren of kan dat ook buiten de spits? Het is een van de vragen waar het goederenvervoersplan van Bruno De Lille (Groen!) een antwoord moet op bieden. Met het plan wil de staatssecretaris voor Mobiliteit een efficiënter goederenverkeer in het gewest verzoenen met minder verkeersoverlast voor de Brusselaar.

De voorbije jaren raakten vooral de kleine straten steeds meer verstopt, stelt De Lille vast. De staatssecretaris vreest bovendien dat de lichte afname van het vrachtverkeer de voorbije jaren weer wordt omgebogen tot een forse groei zodra de economie opnieuw beter draait.

"We werken daarom aan een goederenvervoersplan," zegt De Lille aan brusselnieuws.be. Dat plan moet een oplossing bieden voor twee vragen: het goederenverkeer in het gewest beter en efficiënter organiseren en tegelijk ook minder overlast veroorzaken voor de Brusselaar. In het verleden zijn daar al heel theoretische modellen voor gepresenteerd maar wij willen nu een heel praktisch plan."

De Lille geeft nu een eerste aanzet. "Een bureau buigt zich momenteel over een werkmethode. Het staat sowieso vast dat we met de sector zullen overleggen voor we iets beslissen."

De staatssecretaris geeft alvast een aantal voorbeelden van wat het bureau kan onderzoeken. "We willen graag bekijken in welke mate goederen meer via spoor en waterweg naar Brussel kunnen komen. Maar we willen ook bekijken of de levering van goederen wel op de meest logische momenten gebeurt. Nu is dat in de regel tussen 6 en 11, de periode waarin ook de drukke Brusselse ochtendspits valt."

Over enkele weken wil De Lille communiceren over hoe het nieuwe plan precies tot stand zal komen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni