Bike Experience start met minder deelnemers

SDS
© brusselnieuws.be
06/05/2014

Voor de vijfde keer leren Brusselse fietsers in spe onder begeleiding van coaches hoe ze zich veilig een weg kunnen banen door de stad. Dit jaar gaat het om 326 fietsduo’s. Dat zijn er een vijfde minder dan vorig jaar.

De ‘Bike Experience’-actie is gericht op Brusselaars – en sporadisch ook mensen uit de Vlaamse Rand – die graag eens de fiets uitproberen voor hun woon-werkverkeer. “De focus ligt op fietsbare afstanden van minder dan 5 kilometer", zegt Johannes Grillet, woordvoerder van ProVelo. Gemiddeld leggen de kersverse stadsfietsers dit jaar 4,22 dagelijkse kilometers af naar het werk. Het langste traject is 20,12 kilometer, het kortste 560 meter."

Navraag leert dat het aantal fietsduo's dit jaar lager ligt dan in 2013. Het daalde van 404 naar 326. Dat er minder deelnemers zijn dan vorig jaar, ligt volgens Grillet aan het feit dat het communicatiebudget om de campagne te promoten is teruggeschroefd.

Na de inschrijving worden de kandidaten de eerste drie dagen door een geoefende fietser begeleid. Voor hun deelname krijgen de ‘leerlingen’ een theoretische en praktische opleiding. Als ze een kleine waarborg neertellen, kunnen ze ook voor twee weken gratis een fiets lenen. Ook de coaches krijgen een opleiding op maat.

Meer vrouwen
Ongeveer 70 procent van de deelnemers zijn Franstalig. Nederlands- en Engelstaligen maken het overige kwart uit. Opvallend: 72 procent van de leerlingen zijn vrouwen, terwijl 70 procent van de coaches mannen zijn. Daar heeft ProVelo ook geen verklaring voor.

“Het was een collega die me overhaalde om hieraan mee te doen”, zegt de Finse Ulla Kemi (30), die op de helpdesk van een IT-afdeling in Evere werkt. “Ik woon in het centrum en de afstand tot mijn werk is ongeveer 7 kilometer. Niet al te ver dus. Ik had wel al overwogen om te fietsen, maar ik vind het verkeer in de stad wel intimiderend.” Kemi woonde tevoren twee jaar in Limburg en fietste daar even vaak als thuis in de bossen in Finland. “Maar met fietsen in druk verkeer heb ik geen ervaring.”

'Stukje bos'
De Bike Experience gaf haar een duwtje in de rug. Ze leende een fiets van een vriendin en schreef zich in. Haar coach, ook een expat maar dan uit Hongarije, is al voor het derde jaar op rij begeleider. “Hij toonde me dat ik niet per se de grote drukke snelwegen hoef te nemen, maar beter mik op rustiger secundaire wegen. Hij heeft me zelfs een kortere route getoond door een stukje bos, heel fijn om daar ’s ochtends door te kunnen fietsen.”

Bedoeling van het kabinet-De Lille is uiteindelijk dat zo veel mogelijk Brusselaars na een dergelijke ervaring de auto wat vaker laten staan. Drie op de vier deelnemers van de vorige edities bleken achteraf minstens één keer per week naar het werk te fietsen. De helft zei zelfs dat ze nu ten minste drie keer per week met de fiets pendelden.

Ook Kemi wil voortaan wat vaker de tweewieler van stal halen. “Niet elke dag, het zal ook afhangen van het weer. Maar eerst maar eens een fiets kopen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni