'Beperkt verkeer blijft mogelijk op centrale lanen'

© brusselnieuws.be
14/10/2013
Autoverkeer op de centrale lanen zal ook na de heraanleg nog mogelijk zijn. Dat zegt Brussels schepen van Handel Marion Lemesre (MR). Het Beursplein en het De Brouckèreplein worden wel een voetgangerszone, maar tussen de twee zal er nog verkeer mogelijk zijn.

Vlak na de verkiezingen beloofde de stad nochtans dat er een verkeersvrije zone zou komen tussen De Brouckère en de Verversstraat. "Maar dat ging om transitverkeer", zegt Lemesre. "Niet om toegangsverkeer." Ze omschrijft de zone tussen Beurs en De Brouckère in de toekomst als "verkeersluw".

Een en ander moet bijvoorbeeld de Wolvengracht/Augustijnenstraat en de Schildknaapstraat openhouden voor het verkeer. De kruising van de Anspachlaan via die straten zou nog steeds mogelijk blijven.

Lemesre zegt dat in de krant L'Echo, naar aanleiding van de goedkeuring van haar Commercieel Ontwikkelingsschema door het college van de Stad Brussel. "Dat moet ervoor zorgen dat men niet alleen kan blijven winkelen in het stadscentrum, maar er ook werken, leven en zich ontspannen", zegt Lemesre. "Het is een illusie te denken dat dat kan zonder de auto."

Het is niet de eerste keer dat Lemesre opvallende uitspraken doet over de centrale lanen. Eerder verklaarde ze ook al dat de heraanleg van de centrale lanen moet beginnen met het De Brouckèreplein, terwijl het Beursplein pas in een latere fase zou aangepakt worden.

De knoop over de centrale lanen moet eind 2014 definitief doorgehakt worden. Het jaar erop kunnen de werken van start gaan. Momenteel is de stad bezig met een mobiliteitsstudie die moet verduidelijken wat de effecten van een heraanleg op het verkeer in de stad zijn. De tellingen voor die studie beginnen eerstdaags.

'Met getoeter naar de winkel'
Volgens oppositiepartij Groen was handelsschepen Lemesre beter met staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille mee op studiereis naar Bordeaux geweest. Haar collega Els Ampe (Open VLD) was overigens wel van de partij.

"Van het centrum van Bordeaux hebben ze een voetgangerszone gemaakt van 75 hectare", aldus Dhondt op Facebook. "Bewoners kregen meer levenskwaliteit door forse investeringen in de publieke ruimte en handelaars zagen er hun omzetcijfers stijgen. Beweren dat je voor een bruisende stad en handelswijken absoluut auto's nodig hebt, is nonsens. Een gemiste kans om gedurfde keuzes te maken in het voordeel van de Brusselaars. Allemaal met getoeter naar de winkel, als het van schepen Lemesre afhangt."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni