Armlastige energieconsument beter beschermd

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
15/06/2011
De nieuwe Brusselse energieordonnanties bieden meer bescherming aan de consument, vooral aan de behoeftige Brusselaar.

O p 1 januari 2007 werd de Brusselse energiemarkt vrijgemaakt. Dit heeft uiteindelijk niet zoveel effect gehad. Ongeveer negentig procent van de Brusselaars neemt zijn elektriciteit en gas vandaag nog steeds af bij Electrabel. Een slecht resultaat is dat niet, zegt Brussels minister van Energie Evelyne Huytebroeck (Ecolo). "In slechts zeven EU-landen koos meer dan tien procent van de consumenten voor een andere leverancier. Brussel hoort bijna bij de 'betere leerlingen'."

Bij de liberalisering zorgde de Brusselse overheid voor een behoorlijke bescherming van de consument: de leverancier moest een contract van minimum drie jaar aanbieden en voor behoeftige gezinnen werd de status van beschermde klant ingevoerd. Een budgetmeter, waarbij de klant vooraf, wanneer hij geld heeft, energie koopt, mocht niet, en er mochten ook geen afsluitingen gebeuren zonder beslissing van de rechter. Op 1 juni keurde de Brusselse regering wijzigingen aan de liberaliseringsordonnantie goed. Hierin wordt de bescherming van de consument nog verbeterd: leveranciers en netbeheerders moeten een klachtendienst hebben en grote leveranciers ook lokale klantendiensten. Als leveranciers en netbeheerders hun werk niet goed doen, krijgt de klant een forfaitaire schadevergoeding en de Brusselse energieregulator Brugel richt een onafhankelijke geschillendienst op.

De wanbetalers dan. Voor hen wordt het makkelijker om de status van beschermde klant en het bijbehorende sociale tarief te krijgen. Wie een energiebegrenzer heeft, krijgt voortaan tien in de plaats van zes ampère, en zelfs de rechter mag 's winters niemand afsluiten. Dit heeft wel consequenties voor de andere consumenten. Beschermde klanten - er zijn er nu zo'n 5000 - worden doorgesluisd naar Sibelga. Op die manier loopt hun oorspronkelijke leverancier geen financieel risico meer. Het verschil tussen het commercieel en sociaal tarief wordt voor sommigen bijgepast door de federale regulator CREG. Voor anderen - zij die alleen volgens de Brusselse criteria beschermde klant zijn - wordt het verschil betaald door alle andere consumenten samen. Het valt onder de kosten van openbare dienstverlening, die bij de energieprijs gerekend worden. Deze kost zal dus mogelijk stijgen als er meer beschermde klanten zijn, erkent ook Huytebroeck.

Toen Nuon vorig jaar vertrok, gaf het bedrijf als reden ondermeer de te goede bescherming van de Brusselse consument op. Zullen er nog wel nieuwe leveranciers durven komen? Huytebroeck: "Ik heb mijn twijfels over dat argument van Nuon, dat bedrijf wou sowieso weg uit Brussel. Bovendien zijn de administratieve verplichtingen voor leveranciers nu vereenvoudigd."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni