75 procent meer MIVB-reizigers tegen 2025

© brusselnieuws.be
03/02/2012
De Brusselse regering heeft donderdag de grote lijnen van de nieuwe beheers- overeenkomst voor de MIVB vastgelegd. Het sterk stijgende aantal reizigers is de grootste kopzorg. De komende jaren worden vooral reeds gekende projecten uitgevoerd. Na 2020 is er ruimte voor nieuwe projecten, onder meer een tram naar de luchthaven.

De grootste uitdaging voor de komende periode (2012-2016) wordt omgaan met het toenemende aantal reizigers. "Verwacht wordt dat het gebruik van het openbaar vervoer met 30 procent zal stijgen tegen 2016," zegt bevoegd minister Brigitte Grouwels (CD&V). "Dat komt dan al op 400 miljoen ritten per jaar. Tegen 2025 verwachten we zelfs 550 miljoen ritten per jaar, een stijging van 75 procent. Het huidige MIVB-net kan deze sterk stijgende vraag niet opvangen. De capaciteit van het MIVB-net moet daarom de komende jaren gevoelig uitbreiden."

Hoe de MIVB die stijging op korte termijn zal opvangen, valt af te wachten. Er komen nog richtplannen voor tram, bus en metro. De regering kijkt vooral naar een versterking van het busaanbod om snel de stijging te kunnen opvangen. De vloot accordeonbussen wordt bijvoorbeeld vergroot. Er moet ook een "ambitieus VICOM-plan" komen dat de commerciële snelheid van het bovengronds net op te trekken.

Wat betreft de infrastructuurwerken gaat het tot 2016 vooral om reeds gekende stof: de ingebruikname van lijn 9 naar het UZ, verlenging van tram 94 naar Roodebeek en de tramlus aan het Centraal Station. Extra rollend materieel is er voor de tram en de metro.

Premetro wordt echte metro
Tussen 2017 en 2020 wordt er werk gemaakt van de automatisering van metrolijnen 1 en 5. Ook de langverwachte metro naar Schaarbeek moet er dan komen. Tegen half 2012 moet de studie naar dat project afgerond zijn. De oriëntatienota heeft het alvast over "de uitbouw van een metrolijn tussen Albert en Bordet over de Noord-Zuidas, inclusief een nieuwe tunnel tussen het Noordstation en Bordet en tussen Anneessens en het Zuidstation."

Na 2020 is er dan weer ruimte voor nieuwe grote projecten. Het toekomstige beheerscontract zal in haalbaarheidsstudies voorzien voor onder meer een metro tot in Ukkel, tramlijnen naar Parking C, Ruisbroek en de luchthaven van Brussel-Nationaal en de mogelijke 'vertramming' van buslijnen 49 en 95. Ook metrolijnen 2 en 6 zouden daarna automatisch kunnen lopen.

Groene MIVB
De MIVB wil vanaf midden 2013 alleen nog 'propere bussen' aankopen voor haar vloot. Er wordt dan vooral gekeken naar bussen die op gas rijden. In het op stapel staande 'vergroeningsplan' van de MIVB zal bijzondere aandacht gaan naar de aanschaf van de technologie en de infrastructuur om deze 'propere bussen' te exploiteren.

MIVB mag terug lenen
Meer reizigers betekent ook meer kosten. Om die op te vangen voorziet de oriëntatienota in drie pistes. Primo: optimalisering van de eigen ontvangsten, hoewel die bij de MIVB met 53 procent al hoog liggen, onder meer via de tarieven en reclame-inkomsten. Ten tweede moeten de exploitatiekosten beheerst worden en ten slotte moet de MIVB zich opnieuw op de leningmarkt kunnen begeven.

Voor de goede verstaander: een definitieve beheersovereenkomst is er nog niet. Het document dat de regering goedkeurde is een oriëntatienota. Al valt het vreemd te noemen dat er aan het begin van een beheerperiode (2012) nog geen definitieve en sluitende overeenkomst is. "Niet zo uitzonderlijk," luidt het bij het kabinet-Grouwels. "Bij de vorige beheersovereenkomst was dat ook al het geval." Het afgewerkte document moet tegen juni bij de MIVB en de regering op tafel liggen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni