500-tal Sint-Joostenaren op infovergadering Walking Madou

Eric Vancoppenolle
© brusselnieuws.be
16/01/2013
Woensdagavond is een kleine vijfhonderd mensen opgedaagd op de informatievergadering rond Walking Madou. Voor- en tegenstanders van de heraanleg van de Leuvensesteenweg leggen er hun standpunt uiteen. Conclusie is dat het Gewest moet kiezen uit drie alternatieven.

De drie alternatieven zijn de volgende:

1) de situatie zoals ze was vóór Walking Madou maar dan met aparte busbanen. Dat betekent dus opnieuw auto- en busverkeer in de Leuvensesteenweg richting Sint-Joostplein en verkeer richting Madou in de Scailquinstraat.

2) Walking Madou bestendigen

3) wagens naar beneden laten rijden in de Leuvensesteenteenweg en naar boven in de Scailquinstraat terwijl alle bussen via de Scailquinstraat zouden rijden.

Vele aanwezigen, inclusief Emir Kir, bleken verrast te zijn dat Mobiel Brussel drie alternatieven bestudeert. De bal ligt in principe nu in het kamp van het Gewest. Maar Grouwels zal een compromis moeten bereiken met Emir Kir.

Drukbijgewoonde vergadering
In de gemeentelijke school Joseph Delclef in de Warmoesstraat drumden er een vijfhondertal mensen bijeen om die langverwachte informatievergadering over Walking Madou bij te wonen, georganiseerd door Mobiel Brussel. Ook de twee grootste protagonisten in dit dossier - tegenstander burgemeester Emir Kir (PS) en voorstander minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) - deden hun standpunt uit de doeken.

Emir Kir beet de spits af door te zeggen dat de vergadering "de gemeente aanwijzingen zal geven voor de aanpak in dit dossier". Grouwels zei te zullen luisteren naar de suggesties vanuit de zaal, maar dat uiteindelijk het Gewest de knoop zal doorhakken. "De Leuvensesteenweg is een handelsbuurt. De handelaars noteren een toename van het aantal klanten als autovrije zone. Ik ben er mij van bewust dat de situatie in de Scailquinstraat (met druk verkeer in beide rijrichtingen, red.) niet ideaal is, maar daar moeten we oplossingen voor vinden", aldus Grouwels.

Grouwels wil de Leuvensesteenweg omvormen tot een as die het verkeer tussen de wijken in Brussel, Schaarbeek en Sint-Joost draineert. De steenweg mag niet meer als een invalsweg naar Brussel fungeren vanaf het Meiseroplein. Ze herhaalde ook het plan van het Gewest om de voetpaden te verbreden in de Leuvensteenweg en om er een fietspad aan te leggen.

Betere doorstroming bussen
Volgens Jan Schollaert van Mobiel Brussel is die verbreding helemaal verantwoord. "Sinds het autovrij maken van het eerste deel van de Leuvensesteenweg hebben we vastgesteld dat er dagelijks 10.000 tot 12.000 voetgangers op de weg wandelen." Andere prioriteit is een betere doorstroming van de bussen. "Zestig procent van de inwoners van Sint-Joost is in het bezit van een MIVB-abonnement", zei Schollaert nog. "De bussen zaten vóór de heraanleg te veel vast in het verkeer. Er moet ook een betere overstapmogelijkheid komen tussen bus en metro."

Op de vergadering bleek dat sinds de heraanleg het autoverkeer in de Scailquinstraat is toegenomen met 34 procent 's ochtends en met 8 procent 's avonds.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving , Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni