Wathelet: 'Vliegroutes wijzigen of luchthaven afbouwen'

© brusselnieuws.be
12/05/2014

Als Vlaanderen niet wil weten van wijzigingen aan de vliegroutes, zal het een vermindering van de activiteit op de luchthaven moeten aanvaarden. Dat zegt staatssecretaris Melchior Wathelet (CDH). "Op termijn moet er een debat komen over wat we willen doen met de luchthaven."

Na aanhoudend protest tegen het spreidingsplan Wathelet, besloot de staatssecretaris vorige week om de vliegroutes licht aan te passen. Maar zijn Vlaamse collega's in de federale regering zagen dat niet zitten en de Vlaamse regering riep een belangenconflict in. Daardoor zijn de aanpassingen geschorst en komt het heikele dossier onvermijdelijk op tafel bij de regeringsonderhandelingen na de verkiezingen.

Wathelet waarschuwt de Vlaamse partijen dat ze het been niet stijf kunnen houden. "Anders zullen ze een vermindering van de activiteit op de luchthaven moeten aanvaarden", zegt hij in een interview Le Soir. Op termijn moet er volgens hem hoe dan ook "een debat komen over wat we willen doen met de luchthaven."

Van Zaventem naar Luik en Charleroi
In De Ochtend op Radio 1 is Wathelet nog duidelijker: "Als de mensen geen lawaai willen boven Brussel of Vlaanderen, dan is er nog een andere oplossing mogelijk: Charleroi of Luik. Daar ligt een gigantisch groot potentieel en wij zijn bereid in die luchthavens te investeren om zo bijkomende jobs te creëren."

Eerder had ook onder meer Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) geopperd dat cargo en low-cost misschien geen plaats meer hebben in Zaventem. De luchthaven is samen met de Antwerpse haven de belangrijkste economische motor van Vlaanderen, maar is ook een belangrijke tewerkstellingspool voor (laaggeschoolde) Brusselaars.

'Geen leugenaar'
Aanleiding van het interview in Le Soir is een studie van de Université Libre de Bruxelles (ULB). Volgens de onderzoekers heeft Wathelet met zijn spreidingsplan de regeerakkoorden van 2008 en 2010 niet gerespecteerd en worden dichter bevolkte zones meer overvlogen. Tegenstanders van het spreidingsplan noemden Wathelet meteen een leugenaar.

De staatssecretaris vindt die beschuldiging te ver gaan en houdt vol dat hij gewoon de regeringsakkoorden heeft uitgevoerd. "Ik ben geen leugenaar", klinkt het.

Volgens Wathelet is het probleem dat de nieuwe routes, onder meer die over Etterbeek, Oudergem en Watermaal-Bosvoorde, meer gebruikt worden dan verwacht. "Het akkoord wordt gerespecteerd naar de letter maar niet naar de geest. Onder het mom van een betere spreiding, heeft men voor een concentratie gezorgd op de nieuwe routes", aldus Wathelet. "Ik stel daarom voor om proporties voor elke route vast te leggen. Nu kunnen luchtvaartmaatschappijen kiezen zolang ze de algemene regels respecteren."

Wathelet weerlegt ook de aantijging dat zijn kabinetsmedewerker Philippe Touwaide, vroeger actief in een actiecomité, uit eigenbelang zo min mogelijk vliegtuigen over de Woluwes en de Oostrand wil sturen. "Het is altijd makkelijk om een persoon met de vinger te wijzen. Alle kabinetten zijn op elk moment geïnformeerd en ze hebben allemaal wel een expert die ergens woont."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni