Wathelet: 'Vliegroutes in grootste transparantie vastgelegd'

© brusselnieuws.be
29/07/2013
Federaal staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) ontkent dat hij zonder medeweten van zijn regering aan de vliegroutes rond Zaventem sleutelt. Daarvan had senator Bert Anciaux (SP.A) hem beschuldigd. Het noorden en westen van Brussel zouden volgens Anciaux opnieuw extra belast worden ten voordele van het rijke oosten.

Door onder meer een verlaging van de windnormen en het toelaten van manoeuvres vanaf 600 voet in plaats van 700 voet zorgt Wathelet volgens Anciaux voor een "ernstige verschuiving van de lawaaihinder van het rijke oosten van Brussel naar de Noordrand en het armere deel van Brussel."

Onder meer de Woluwes, Oudergem, Kraainem, Wezembeek-Oppem en Tervuren zouden van de maatregel profiteren. Vooral Diegem, Haren, Schaarbeek, Laken en Neder-Over-Heembeek zijn de dupe.

Bovendien is de beslissing "in het geniep genomen, tijdens de afwezigheid van de andere leden van de regering, zonder overleg", aldus nog Anciaux die de Vlaamse meerderheidspartijen oproept om "deze beslissingen begin september terug te schroeven en de zaak te blokkeren in de ministerraad."

De senator noemt het "onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat staatssecretaris Wathelet op deze wijze het communautaire evenwicht in gevaar brengt en politieke spelletjes speelt ten voordele van een meer begoede groep burgers in het rijkere oosten van Brussel en in sommige rijkere faciliteitengemeenten ten oosten van Brussel."

Regeerakkoord
Wathelet ontkent de aantijgingen. De instructies over de windnormen voor het gebruik van de start- en landingsbanen op de luchthaven van Zaventem zijn "in de grootste transparantie" vastgelegd, zegt hij. Anciaux is volgens het kabinet duidelijk niet geïnformeerd over het feit dat de instructie naar alle vicepremiers is verstuurd en dat ze volledig in overeenstemming is met het regeerakkoord.

Wathelet wijst er ook op dat hij gewoon het regeerakkoord uitvoert. Daarbij wordt bij voorkeur de baan 25R gebruikt, die meer betrouwbaar is op het vlak van veiligheid, en enkel in uitzonderlijke gevallen van de korte piste 02/20, "zoals dat in 2008 en 2010 is onderhandeld binnen de regering".

Volgens het kabinet van de staatssecretaris is de instructie verstuurd aan alle vicepremiers, en kwam het dossier ook aan bod in federale interkabinettengroepen. Ook op veiligheidsvlak is er een voorafgaande evaluatie gebeurd, zo beklemtoont het kabinet.

Vicepremier Vande Lanotte stelt zich vragen
Maar ook vicepremier Johan Vande Lanotte is kritisch voor Wathelet. "Er is een werkgroep geweest, maar daar is gene beslissing genomen", zegt hij in De Standaard. "De verwachting was dat dit door het kernkabinet zou worden besproken." Het akkoord waar Wathelet naar verwijst dateert volgens Vande Lanotte van de vorige legislatuur. Hij zegt dat hij "vragen heeft bij de beslissing".

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni