Standpunt BDW: stuitende bankenarrogantie

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
23/10/2013
De reactie van de bankiers op het nieuws dat ze duizenden extra bedrijfswagens uitdelen, getuigt eens te meer van een stuitende arrogantie, schrijft Danny Vileyn.

Moet de bankensector zich plots aanpassen aan mobiliteitsproblemen? Dat vraagt Thomas Van Rompuy zich af op brusselnieuws.be. Van Rompuy is woordvoerder van bankenfederatie Febelfin. De reactie van de bankiers getuigt eens te meer van een stuitende arrogantie. De impliciete boodschap luidt: wij, banken, hoeven ons niet aan te passen. Die houding was er al voor de crisis. De rekening is toch voor een ander.

Banken kopen massaal bedrijfswagens aan om hun personeel zoet te houden na een inlevering van loon, zo bleek vorig weekend. Dat ze compensaties zoeken voor opgelegde loonderving is normaal. De gewone bankbediende is tenslotte niet verantwoordelijk voor de financiële crisis die de bankiers veroorzaakt hebben. Maar dat er onmiddellijk naar de gemakkelijkste oplossing gegrepen wordt - schuif een auto onder hun kont - getuigt anno 2013 niet van veel verantwoordelijkheidszin. De bankiers zouden moeten weten hoeveel schade de files aan de economie aanrichten. De kost van de files in Brussel alleen wordt geraamd op een half miljard euro jaarlijks. Brussel is de Europese filehoofdstad.

Het mobiliteitsdenken is al lang geen monopolie meer van geitenwollen sokken en andere groene doemdenkers. Zowel Beci, Voka als de automobielsector zelf pleiten voor een kordate aanpak. Maar dat hebben de bankiers niet door. Of het kan hen niets schelen. De bank BNP Paribas Fortis rolt binnenkort 6.250 wagens uit, Belfius gaat er 1.500 bestellen. De bestelling van BNP Paribas Fortis is erg, die van Belfius is erger. Belfius is een honderd procent staatsbank.

Fietsers oorzaak van files
En toch is dit geen anti-autopleidooi. De ruimtelijke ordening in dit land zijnde wat ze is, zal een aantal pendelaars (en Brusselaars) de auto blijven nodig hebben. In het beste geval tot aan het station of de overstapparking. Maar er zijn gewoon te veel auto's. Wie echt niet zonder auto kan, is daar het slachtoffer van. Tenzij u de mening deelt van Brussels parlementslid Jacqueline Rousseau. Volgens het MR-parlementslid nemen de files in Brussel gewoon toe omdat het aantal fietsers gestegen is. In de Franstalige pers was ze de risee van de week.

En toch is het begrijpelijk dat mensen de auto verkiezen zolang bijvoorbeeld het voorstadsnet er niet is. De nieuwe spoorbaas Jo Cornu kan wonderen verrichten door de mobiliteitsknoop in en rond Brussel te ontwarren: voer versneld het Gewestelijk Expresnet in en laat comfortabele treinen op tijd rijden. Een ontoereikend openbaar vervoer mag geen excuus meer zijn om in de auto te springen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni