Standpunt BDW: Welke stad?

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
26/11/2014

Dat de toekomst van de wereld in compacte steden ligt, weten we al langer dan vandaag. En dat kan ook niet anders in een overbevolkte wereld. Met zijn If Mayors Ruled the World zakte politoloog Benjamin Barber eind vorig jaar nog naar Brussel af om zijn boodschap – burgemeesters zijn pragmatici – te verkondigen. Met zijn nadruk op het bestuurlijke verschuift de toekomst van de steden van het utopische naar het concrete.

Dat de toekomst van de wereld in compacte steden ligt, weten we al langer dan vandaag. En dat kan ook niet anders in een overbevolkte wereld. Met zijn If Mayors Ruled the World zakte politoloog Benjamin Barber eind vorig jaar nog naar Brussel af om zijn boodschap – burgemeesters zijn pragmatici – te verkondigen. Met zijn nadruk op het bestuurlijke verschuift de toekomst van de steden van het utopische naar het concrete.

Dat illustreert ook de website www.stadvandetoekomst.be duidelijk met interviews met burgemeesters. Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) en Brussels burgemeester Yvan Mayeur (PS) zijn het erover eens dat de economie een belangrijke rol zal spelen. Bij De Wever heet het dat jonge, creatieve ondernemers willen werken in een bruisende omgeving, en die is tot op zekere hoogte maakbaar. Het lijkt een open deur intrappen, maar dat is het niet. Buurten opkrikken is een proces van lange adem, de neergang van buurten kan razendsnel gaan. Mayeur van zijn kant gaat over tot een bekentenis: Brussel heeft in het verleden veel te weinig de troeven van Europese hoofdstad uitgespeeld. Hij wil de investeerders die in Brussel brood zien overhalen om te investeren in duurzame gebouwen en technologie. Nu nog naar dat inzicht handelen.

Een leefbare, bruisende stad is de optelsom van heel uiteenlopende ingrepen. Van meer groen, maar ook meer muren en daken. Van een autovrije of minstens autoluwe binnenstad. Steden kunnen hier ongetwijfeld van elkaar leren. Barbers ideeën werken nog altijd aanstekelijk, maar even belangrijk zijn de bestaande democratische krachtsverhoudingen binnen de stad. De autovrije zone die de stad Brussel volgend jaar krijgt, gaat gepaard met een circulatielus rond de autovrije zone en nieuwe ondergrondse parkeergarages. Het is grof gesteld een compromis tussen rood en blauw. Grof gesteld, want de PS bijvoorbeeld is altijd veel minder overtuigd geweest van het terugdringen van de auto dan de SP.A. Met het duo Yvan Mayeur – Philippe Close komt er eindelijk schot in de zaak. En ook niet iedere liberaal is autogek. En ook hier zijn de Franstaligen koelere minnaars dan de Vlamingen.

Om de eensgezindheid van het schepencollege én de Brusselse regering te illustreren hebben burgemeester Yvan Mayeur, schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD), minister Pascal Smet (SP.A) en MIVB-baas Brieuc de Meeûs samen het circulatieplan voorgesteld. De kritiek van de groene oppositie en van leefmilieugroeperingen is nu al niet mals. Ze vrezen voor onleefbare toestanden voor de mensen die langs de circulatielus wonen. Handelaars en omwonenden van het Vossenplein zijn mordicus tegen de aanleg van een ondergrondse parkeergarage. In juli volgend jaar begint een testfase die in februari 2016 afgerond wordt. Die testfase een kans geven is ook een onderdeel van de democratie, want bij het oude blijven behoort niet tot de keuzemogelijkheden. Toch niet als we menen dat de stad de toekomst is.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni