Taxiprotest
© Ivan Put

Standpunt BDW: Vrije taxi’s

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
04/03/2015

De vorige regering sleepte Uber voor de rechter, de huidige wil Uber toelaten. Tot grote ontevredenheid van de bestaande taxisector, die behoudsgezind is. De taxichauffeurs weten waar ze aan toe zijn en dat willen ze zo houden. Zelfs al verdienen ze naar eigen zeggen het zout in de pap niet. Danny Vileyn wikt en weegt.

Een deel van de klanten is ontevreden over de taxi’s. De service is inderdaad meer dan eens ondermaats en dan hebben we het nog niet eens over de kennis van het Nederlands. Er wordt ook weleens geklaagd over de prijs van de taxi’s, maar onze ervaring leert dat een taxirit alleen duur is als je ‘s avonds laat van de luchthaven komt of in een eindeloze file staat, maar aan de files heeft de overheid meer schuld aan dan de taxi’s.

Maar ook over de gebruikers van taxi’s die voor Uber zijn valt een en ander te zeggen. Of over de Brusselaars die voor Uber zijn, maar zelden of nooit een taxi nemen. Want ook die mengen zich in het debat. En dat is overigens hun goed recht. Ze zijn trouwens niet voor één gat te vangen. Ze zijn niet alleen blauw, maar ook groen en zelfs rood. Eén ding hebben ze gemeen: ze vinden dat de stad hip moet zijn. En daar kan Uber tot bijdragen.

De Brusselse taxisector telt sinds jaar en dag 1.300 taxi’s. Opeenvolgende ministers hebben nooit aan de taxi’s durven te raken. Want dat was miserie zoeken. Door haar immobilisme heeft de sector het zichzelf niet gemakkelijk gemaakt. Ze werd ingehaald door de technologie, die aanspoort tot gemakkelijk geldgewin. De technologie die een regering met een PS’er aan het hoofd dwingt te liberaliseren.

In een ideale markt van vraag en aanbod zouden we alleen maar blij kunnen zijn met Uber. Helaas werkt de markt niet perfect. In gemeenten waar vraag en aanbod groot zijn, kan Uber een zegen zijn. In gemeenten met weinig vraag en aanbod kan Uber niet werken, en zal het waarschijnlijk niet werken.

Nu zijn er vaste tarieven, bij Uber hangt de prijs af van vraag en aanbod. Onvoorspelbaar dus. De vrees leeft dat Uber de reguliere taxisector kapot wil maken en uit is op een monopolie, maar dat zijn niet meer dan intentieprocessen, daar kan de wetgever geen rekening mee houden.

De ministers Pascal Smet (SP.A) en Rudi Vervoort (PS) moeten nu nog onderhandelen met de taxisector. Dat er meer concurrentie komt, staat in de sterren geschreven, en daar is niets mis mee. De uitkomst moet zijn: meer keuze en service voor de klant, maar zonder sociale achteruitgang voor de reguliere taxichauffeurs. En last but not least: geen zwartwerk en geen ontduiking van sociale bijdragen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni