Standpunt BDW: Reuzenstap

Danny Vileyn
© Brussel Deze Week
22/04/2015

Brussel doet vandaag wat andere steden al lang begrepen hebben. Een hoofdstad die naam waardig verdient een verkeersvrij centrum dat groter is dan een zakdoek.

De verkeersvrije zone rond de Grote Markt vergroot per 29 juni van 35 naar 50 hectare. Vijftien jaar geleden waren de plannen revolutionair geweest, vandaag zijn ze een reuzenstap. Brussel telt nog altijd mannen (en vrouwen) met aanzien die hun auto willen nemen om tweehonderd meter verderop naar de strijkwinkel of de stomerij te gaan. Voor hen is dit plan wel een kleine revolutie. Ze zullen er moeten aan wennen.

De verkeersvrije zone en het bijhorende circulatieplan zijn een persoonlijke overwinning voor burgemeester Yvan Mayeur (PS). Mayeur is erin geslaagd om in dit dossier water en vuur te verzoenen, rood en blauw, SP.A en Open VLD. Mayeur deed wat een burgemeester hoort te doen: trancheren.
Daarmee geeft hij de oppositie, die op vinkenslag lag, het nakijken. Die kon niet veel meer dan kritiek geven op technische knelpunten.

Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) – die ook gemeenteraadslid is in Brussel-Stad – heeft in de marge van de persconferentie aangekondigd dat er aan de rand van het gewest overstapparkings aankomen met een capaciteit van tienduizend auto’s. Die zijn een noodzakelijke aanvulling op het verkeersvrije centrum. Cynici zullen opmerken dat hij in 2004 er ook al zesduizend heeft aangekondigd. Die zijn er niet gekomen. Meer zelfs, er zijn sinds 2008 parkeerplaatsen verdwenen. De Brusselse regering kan zich zulks niet meer permitteren.

De autolobby Touring en de werkgeversorganisatie Beci voorspellen in een persbericht dat per 29 juni de chaos eraan komt. Dat is niet ondenkbaar in de beginfase. Beci vindt ook dat er te weinig alternatieven zijn voor de auto. Wat de alternatieven betreft heeft Beci zeker een punt, maar dat is geen reden om de plannen nog maar eens uit te stellen.

Even terug in de tijd: tijdens de eerste legislatuur van de Brusselse regering (1989-1995) heeft het kabinet van toenmalig minister-president Charles Picqué (PS) al plannen uitgetekend om het Beursplein verkeersvrij te maken. Wachten kan echt niet langer.

Het welslagen van het plan hangt eerst en vooral van de Stad Brussel af, maar ook van de NMBS (GEN) en de Brusselse regering. Met een verkeersvrije zone mag u nooit langer dan tien minuten wachten op een metro, tram of bus die het centrum aandoet. Ook ‘s avonds niet. Pascal Smet heeft evenveel werk voor de boeg als Mobiliteitsschepen Els Ampe (Open VLD).

Voetgangerszone Vijfhoek

Het centrum van Brussel kreeg midden 2016 een fikse uitbreiding van zijn voetgangerszone. De werken voor de heraanleg van de zone zijn nog altijd aan de gang.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Opinie, Voetgangerszone Vijfhoek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni