Standpunt BDW: De S-Baan

Anne Brumagne
© Brussel Deze Week
25/03/2015

Eigenlijk is het een slimme zet van de NMBS om het voorstedelijk aanbod dat rond en in Brussel wordt gepland, onder de noemer ‘S-Baan’ te promoten. Want wie al eens in een Duitse, Zwitserse of Oostenrijkse grote stad de S-Bahn heeft gebruikt, weet hoe handig deze lijnen zijn om snel naar en binnen deze steden te reizen. Zeker in die steden waar dat S-aanbod mooi complementair is met het metroaanbod.

Hier in Brussel wordt al decennialang over het GEN (Gewestelijk Expresnet) gesproken. Maar de verwezenlijking daarvan vordert zo traag, dat de term associaties is beginnen oproepen met ‘Echternach’ of, nog erger, ‘sint-juttemis’. Begin deze week kondigden minister van Mobiliteit Galant (MR) en spoorbaas Jo Cornu toch aan dat vanaf eind 2015 de nu reeds gebruikte lijnen en enkele nieuwe in gebruik te nemen verbindingen, onder het merk S-Baan in de markt worden gezet. En dat vanaf 2017 90 procent van het voorstedelijk spooraanbod klaar zou zijn.

Het is heuglijk nieuws dat er nu toch vaart in het dossier van het voorstadsnet lijkt te komen, en dat de NMBS lijkt te beseffen dat ook binnen Brussel zelf de trein een volwaardig en milieuvriendelijk alternatief voor de wagen kan zijn. Maar de Brusselse regering heeft ook gelijk als ze bij monde van Rudi Vervoort (PS) en Pascal Smet (SP.A) zegt dat wat voorligt, nog te beperkt is. Zij vinden dat er op zijn minst vier treinen per uur moeten rijden in de dertig belangrijkste Brusselse stations. En dat is iets waarover voorlopig door de NMBS geen garanties zijn gegeven; om budgettaire redenen allicht niet kunnen worden gegeven.

Hoewel, budgettaire redenen. Omdat de NMBS zo een ondoorzichtig huis is met zoveel verschillende kamers, blijf je je altijd afvragen of dat wel klopt, dat gebrek aan budgettaire middelen bij de NMBS. Want bij dochteronderneming Eurostation, dat stations en stationsomgevingen renoveert en verfraait, is er wél geld voor een aantal bijzonder dure, prestigieuze stationsgebouwen. Of om dure commissies uit te betalen aan lokale partners in verre buitenlanden waar Eurostation ook actief is als stationsbouwer. En dat terwijl andere stations, om Vilvoorde niet als voorbeeld te noemen, er als industriële archeologie bij liggen. En dat terwijl er dus evenmin geld is bij de NMBS om meer treinen te laten rijden.

Minister Galant en Jo Cornu lijken zich alvast bewust van deze ongerijmdheden. Want is de missie van de NMBS niet simpelweg deze: reizigers snel en comfortabel vervoeren. En hen daarmee een zo goed mogelijk alternatief bieden voor de wagen?

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni